undelag, underlägg till akvarie på 114 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    undelag, underlägg till akvarie på 114 liter

    Har nu testat om det var tätt och det verkar funka fint.
    Men det är ju lite känsligare hur det blir placerat.
    Underlaget samma som förut, murad. Men då den är murad troligen för över hundra år sedan eller mer samt sättningar i själva huset sedan det byggdes nån gång på 1650 talet ca.
    Så är det inte hundra % rakt utan små kullar är nog närmaste beskrivning.
    Min tanke var då
    lager ett ett liggunderlag på ca 1 cm för att lämna ut det lite
    lager 2 en träskiva på ca 15mm
    på den en 0.5 cm senaten/foam ist för frigolit för att det är det jag har hemma. har visserligen 3cm tjock med men den är för mjuk skön att sitta på däremot =P

    frågan är tänker jag galet ? och i brist på jösses nu stanna hjärnan.. sån där man mäter hur takt ... vattenpass (pling)

    ja i brist på vattenpass hur kan jag höfta till rakheten... har ju ingen slang för påfyllnad så det lär bli massa hinkar ca så där 12 på nån liter ev mindre för jag har ju fiskvatten i baljan med som jag har som startar upp vatten...


    ska jag verkligen göra detta när jag är som mest blondast.. hmm tja ... stan e full av vatten...

    ok jag är inte alltid lika vimsig men lite lätt galenhet vilar över mig... asch ... fiskar va det.. så hur är det tänker jag galet ?
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Om det är ojämnt men rakt kan du börja med att lägga på en frigolitskiva som är ett par cm eller nåt liknande. Är det inte bara ojämt utan också snett måste du jämna till det. Enklaste kan vara att lägga på lite sand så det blir rakt och packa till det lite. Har du inget att kolla med så köp ett enkelt vattenpass, det är inte många pengar. Annars så finns alltid alternativet att ta skivan och akvariet hälla i en skvätt vatten och se om det blir lika högt eller hamnar åt nåt håll.

    Så, kolla så det blir rakt, frigolit eller sand. Om det inte är allt för ojämnt och räcker med frigolit och är helglas så ställ det direkt på frigoliten. Känns det lite sådär så¨ta träskivan också med ett tunt underlag. Med ramakvarium, lägg träskivan på frigoliten och ställ akvariet på den. Om du jämnar av med sand, lägg träskivan på sanden. För ramkavarium, ställ direkt på skivan, för helglas lägg nåt emellan typ liggunderlag.

    Sen finns det en bättre och mer rätt metod som dock är lite mer omständlig. Gör en kant runt där akvariet ska stå och häll i flytspackel. Rätt gjort kan det bli riktigt bra så akvariet kan stå på det antingen direkt om det är med ram eller med ett tunt underlag om det är helglas. Flytspackel kräver dock lite handlag om det ska bli bra.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      #3
      jag kollade och byggde upp en vad jag tror är en ok grund att stå på, liggunderlaget fyller samma funktion som sand , men jag förstår din tanke. =D
      Senaten är hård men anings formbar, inte så det sjunker igenom men hjälper till ovan träskivan. så här vart det

      Jag är inte färdig än ingen slang bära hinkar är grejen ,samt det är lättare plantera om medans det inte är helt fyllt. saknar lite mer plantor . och mer fisk vad det lider dom fick ju dubbelt så stort =D
      Bifogade filer

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        #4
        undrar hur tungt det där är egentligen... ca 18 kg sand 3 rötter kolstenar är ju inte så tunga dock skiffer är dock... hmm väger 100 liter 100 kg ?

        Kommentar

        • Fässberg
          • November 2015
          • 2

          #5
          Japp, 100 liter vatten lika med 100 kg

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            #6
            så runda slängor 125 kg plus akvarie vikten då...

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Lägger du i 20 kg sand så blir det inte 20 kg tyngre utan snarare 10 kg. Hade du inte haft sanden där så hade det varit vatten som också väger en del.
              Senast redigerad av Bygert; 05 February 2016, 07:54.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                #8
                så vattnet tar bort vikt i ett akvarium med. Trodde det var för litet för att kunna ge sådan magi... fast sanden väger ju mer per liter... än vattnet...

                Kommentar

                Arbetssätt...