Aktivt kol i filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lekman
    • November 2015
    • 41

    Aktivt kol i filter

    Hej

    Har ett akvarium på ca 80 liter. ca 10 guppy (om man inte räknar med yngel) och en mal, en ål och två räkor. Råkade skaffa ett nytt filter som innehåller aktivt kol. Jag är övetygad om att räkorna dog och misstänker även att ålen gav upp i samband med byte av filtertyp. Akvariet ser mycket renare ut, men verkar inte ha varit bra för dessa....

    Har jag gjort bort mej?

    /Lars
  • simka
    • November 2013
    • 326

    #2
    Hej!

    Bytte du ut hela filtret? I det gamla filtret bor nyttobakterier som hjälper hålla skvariet i schack. Om man tar bort dem blir akvariet som om det vore nystartat och vattenvärdena kan bli mycket dåliga.

    Varför vill du ha aktivt kol? Det brukar bara användas på slangen vid vattenbyte om man har dåligt kranvatten eller extra i filtret om man medicinerat och vill bli av med eventuella rester.

    Problemet med aktivt kol är att det är väldigt absorberande i början och tar till sig ämnen under en lång tid. Men efter ett tag börjar det släppa tillbaka ämnena (och det kan tom bli högre koncentration pga akumelingen skett över tid) om man inte tar det ur akvariet.
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag tror inte att filtret var orsaken. Håller visserligen med simka om att kol kan ta bort smuts en tid med an sedan börjar den släppa tillbaka ämnen men detta tar minst en månad.
      Så även om jag inte skulle använda aktivt kol i filtret så är nog inte detta orsaken
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13136

        #4
        Ursprungligen postat av lekman
        Hej

        Har ett akvarium på ca 80 liter. ca 10 guppy (om man inte räknar med yngel) och en mal, en ål och två räkor. Råkade skaffa ett nytt filter som innehåller aktivt kol. Jag är övetygad om att räkorna dog och misstänker även att ålen gav upp i samband med byte av filtertyp. Akvariet ser mycket renare ut, men verkar inte ha varit bra för dessa....

        Har jag gjort bort mej?

        /Lars
        Sköljde du ur allt filtermaterial innan du satte igång den? Det rekommenderas pga att det kan innehålla orenheter.
        Uppstod dödsfallen efter nån vecka kan det ha att göra med att balansen rubbades allt för mycket iom bytet
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • lekman
          • November 2015
          • 41

          #5
          De verkar ha gått åt på en gång, tycks det. Ålen var hyperaktiv samma kväll som filtret kom i karet, sen dess har han varit borta. Jag missade att skölja ur utan satte i det rakt av. Är det överhuvudtaget nåt att hålla på med, aktivt kol i filtret? Misstänker ju att mitt akvarium blir överbefolkat om alla yngel växer till sej. Man kan ju försöka med att sköta filtret med regebundna byten av filterinsatsen?
          /

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13136

            #6
            När jag tänkte till lite så borde inte förgiftning kunna ske eftersom du hade ju kol i filtret...

            Kol är inget du behöver hålla på med utan använd filtermatta eller annan media där istället.

            Varje gång du byter filterinsats så tar du också bort alla bakterier, den enda rening som är till gagn för fisken, så det ska inte ske allt för ofta om alls.

            Vad är det för filter du har?
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • lekman
              • November 2015
              • 41

              #7
              Det är ett filter som föjlde med ett komplett akvarie-kit. Heter Tetratec EasyCrystal och på filterets insats insats-filterpack står det att det innehåller aktivt kol

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13136

                #8
                Jaha ja ett sånt har jag sett och där kan jag ge ett tips så att du får ut mer av det. Skaffa en bit filtermatta 3cm tjock och sen så att den passar att skjuta ner i filterbeållaren. Den har mer yta för bakterier och behöver aldrig bytas, bara kramas ur när den är tilltäppt!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • lekman
                  • November 2015
                  • 41

                  #9
                  jag tar gärna emot tips om filter som inte ska bytas, bara kramas ur. Verkar ju vettigt för att behålla bakteriekulturen i karet. Filtermatta, hur menar du ?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13136

                    #10
                    Si sån här http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=888&page=1
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • lekman
                      • November 2015
                      • 41

                      #11
                      OK, tack

                      Kommentar

                      Arbetssätt...