Filter stl bakom slimline

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zombivarg

    • December 2015
    • 249

    Filter stl bakom slimline

    Hej

    Kommer sätta pump bakom slimline och har lite funderingar kring filtret jag också ska ha där bak.
    Kommer var ca 6-6,5 cm mellan bakrutan och slimline.
    Så först tänkte jag köpa 2 st 50x 50x 5cm filtermattor, men nu när jag tittar runt så går tankarna istället till att köpa 2st 50x 50x 3cm- grov filtermatta PPI 10 och 2st 50x 50x 3cm fin filtermatta PPI 30, så det blir 4st filter mattor.
    Tänkte ha den fina närmast pumpen.

    Är jag rätt i mitt tänk eller finns det något ni hade ändrat på och i så fall vad och varför?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag hade enbart kört med den grovporigaste.
    Dock förstår jag inte riktigt hur du har tänkt - kommer du inte att limma Slimline på bakrutan?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Zombivarg

      • December 2015
      • 249

      #3
      Nej, slimline kommer at limas ca 6cm från bakrutan så kan jag sätta pumphuvud, doppvärmare och filter där bakom.

      Kommer även ha insug genom raster på vänster nederkant ca 1-2 cm ovanför sanden och utströmning uppe i högra hörnet.
      Bilder kommer snart i min projekt tråd.

      På BtNs sida visar dom hur dom gör när man vill sätta filter bakom slimline.

      Tack då kör jag bara med grovporigt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        På exemplet på BTN-hemsidan http://backtonature.se/sv/tips-tricks/slimline-filter/ så är filtret i hörnet och inte utefter hela bakrutan. Hur har du tänkt fästa Slimline-plattorna ca. 6 cm från bakrutan?
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13136

          #5
          Jag gjorde likadant i i mitt fast 9cm från bakrutan. limmade den i botten och gavlarna och där de två plattorna möttes. Men jag har tagit bort bakgrunden för den stal mycket plats i akvariet och sen ville jag inte ha en platt vägg...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Zombivarg

            • December 2015
            • 249

            #6
            Så som åheim förklarar har jag sätt någon stans, trodde det va på btns hemsida.

            Hmm, jag får helt enkelt prova mig fram och se vad som passar och hur jag vill ha det.
            Återkommer med info om hur det blir.

            Tack så mycket för era raka och bra svar, vi får se om det funkar så som jag tänker.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13136

              #7
              Nu vet jag inte hur stort akvarium det gäller och hur stor pump som krävs men se till att pumpen har ett par cm fritt på varje sida så att det inte vibrerar i slimlinen. Kan också vara bra om det finns plats så du kommer ner med händerna där bakom.

              Här är en bild när min var nylimmad. http://i32.photobucket.com/albums/d4...4/IMG_1718.jpg
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #8
                Tittade på Åheims bilder och utrymmet bakom verkar inte stjäla alltförmycket utrymme, hade aldrig funkat i mitt kar. Hur gör du för att det inte skall synas i kanten mot väggen? Jag hade gått på grovt filter, har haft bägge delar och ingen större skillnad mer än att de grövre håller bättre.
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • Zombivarg

                  • December 2015
                  • 249

                  #9
                  I kanterna tänker jag sätta svart film så man inte ser igenom.

                  Det kan funka jättebra eller inte alls, som tur är har jag små händer

                  Mitt kar är på 220l.

                  Vet att Piajo har gjort något liknande fast hon valde då kortsidan och att även ha ett bottenfilter.

                  Ja vi får se hur det blir, om det blir något

                  Kommentar

                  Arbetssätt...