Placering massa annat och silikon fogar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    Placering massa annat och silikon fogar

    Jo mitt lilla 54 liters har ju sprungit läck, via siliconfogarna på insidan, då glaset inte är trasigt.
    Fiskar samt växter är räddade i en balja på 40 liter samt så många räkor samt barn jag lyckades få tag på , de minsta räklingarna var ju bara runt 3 mm. lite ledsen över att jag fick fick med alla. Men vad skall jag göra när det läcker vatten.

    Saken är den jag tänkte i samband med detta försöka få till 114 karet istället. Det har stått tomt sedan ca 2007 har stått i en källare med sval temp året runt. Fogarna ser fina ut trots detta men det är nog en risk att fylla det eller är det det ?
    Skulle jag kunna bara göra lite bredare nya fogar på de gamla? ja ja ser kanske inte snyggast ut men det kunde vart värre ;-)
    Vattnet pressar ju visserligen ut silikonet emot rutan när det väl är fyllt men hur tror ni som är mer vana ?

    Placeringen sedan är tänkt där 54an stod i öppna spisen. Men den är murad och inte 100% slät.
    Min tanke är ta av det liggunderlag jag har och lägga det underst och på det en skiva sedan akvariet, frågan är behöver jag ha ett lager till innan akvariet då det är helglas ?

    Det kan tyckas vara galet å placera det där inne men det är den mest stabila plats i denna lägenhet, samt att jag inte har någon möbel alls att ställa det på annars. MUrad yta från golvet lär ju hålla vikten =)

    Jag skall laga det lilla men jag kan ju lika gärna starta om det stora nu när det är tillgängligt, vilket det inte var då allt startades med 54an.

    så frågan är .. hur hade ni gjort ? köpa nytt är ingen allternativ i detta nu...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Fördelen med just silikonakvarier (till skillnad från de gamla kittade) är just att de kan stå tomma i många år utan problem så vare sig åldern eller att det har stått tomt skall inte var något problem, men du kan ju testa först i badrummet.
    Vad gäller placeringen så beror det helt på vad du menar med att den inte är "100% slät"
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      #3
      det är som små ojämnheter i tegelstenarna, därav jag tänkta man har liggunderlag under *brädan* som då blir rak , eller jämnar ut dessa ojämnheter..hade det var med ram hade ramen vart tillräckligt för att inte glaset skulle komma i kontakt med teglet dock...

      tror inte jag får in det i badrummet utan at det lutar illa pga vattenlutet emot brunnen... är litet badrum

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av tanteva
        det är som små ojämnheter i tegelstenarna, därav jag tänkta man har liggunderlag under *brädan* som då blir rak , eller jämnar ut dessa ojämnheter..hade det var med ram hade ramen vart tillräckligt för att inte glaset skulle komma i kontakt med teglet dock...

        tror inte jag får in det i badrummet utan at det lutar illa pga vattenlutet emot brunnen... är litet badrum
        Ok men då är det nog helt OK att göra som du skriver ovan om placeringen.
        Sedan som sagt är det alltid bra att testa innan. Vill du limma om så är det i så fall bättre att skära helt rent från silikon, rengöra och limma om. För om silikonen har släppt så hjälper det inte så mycket att lappa på den gamla silikonen.

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...