Brottom, stripes i akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    Brottom, stripes i akvarium

    Hej, snabb fråga; kan man använda vanliga stripes (buntband) i akvarium? Tänker på om det finns något farligt för fiskarna på dom. Materialet är nylon.

    Mvh Jimmy
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Dom är OK
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • man nam1
      • July 2011
      • 441

      #3
      Okej, nu gick min plan inge vidare ändå men skulle du/ni kunna lista några plastsorter som är ok? Typ PVC PE m.m.

      Tanken var att bygga ett nät av dom och sen binda fast mossa, har ni något annat förslag på nät?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag brukar använda fisklina eller ännu hellre sytråd eftersom denna med tiden löser upp sig i vattnet. Buntband har jag också använt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Ursprungligen postat av man nam1
          Okej, nu gick min plan inge vidare ändå men skulle du/ni kunna lista några plastsorter som är ok? Typ PVC PE m.m
          Tyvärr är inte det möjligt. Problemet är att det egentligen inte är plasten som kan vara ett problem utan diverse tillsatser som man stoppat i den för att ge olika egenskaper. Främst är det då mjukgörare som kan ställa till det, de är ämnen som tillsätts för just för att göra plasten mjukare, böjbar. En del såna är kända för att vara otrevliga.

          Det går alltså inte generellt att säga nåt om att en viss sorts plast skulle vara oskadlig. Plasten i sig må vara helt harmlös men nån tillverkare kan ha fått för sig att dutta i nåt elände. Däremot så kan man ju försöka sig på lite generella försiktighetsregler.

          Är vad det nu handlar om gjort för livsmedel eller ännu bättre akvarier kan man vara någorlunda säker. Hård plast är troligen säkrare än mjuk. En slang är alltså mer suspekt än en burk. Om man luktar på plasten och kan känna nån slags lukt åt kemikaliehållet är det en varningssignal. Saker som är helt nytillverkade kan vara värre än lite äldre, det som kan finnas ytligt kan försvinna med lite tid. Det är aldrig fel att skölja av det som man tänkt stoppa i ett akvarium. Eller ännu bättre låta det ligga i en hink med vatten någon tid.


          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          Arbetssätt...