Filter bakom Bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Styfv
    • November 2012
    • 176

    Filter bakom Bakgrund

    Hej!

    Vi håller på att inreda ett 540L aluminiumkar för att byta ut vårat nuvarande 312L med Malawifiskar.

    Nu kör vi med en JBL CristalProfi 1500 fylltt med 6L Eheim Substrat Pro och 6L Eheim Lav alltså totalt 12L. Som det är nu verkar filtret ganska hårt belastat, vi rengör det 3ggr per år och då är det riktigt kladdigt.
    I det nya karet sitter en jättefin bakgrund som jag tror är en AquaTerra Tanganyika Rock 160x60 cm. Den är ganska dåligt disponerad på baksidan så vi får bara ner filterkuber (3x3x3 cm, ppi10) på ca 1/3 av utrymmet. Det är då 15 liter filterkuber och 3 liter krossade snäckskal bakom bakgrunden. Två stycken strategiskt placerade Eheim Compact 1000 sköter genomströmningen. Alltså totalt 2000L/minut och 3 st 40mm raster.
    Tanken var ju att få ner minst 30 liter filterkuber för att kunna låta fiskbeståndet växa, vi har ett gäng cy. moori

    Nu till frågorna:

    1. Hur står sig 15liter bakgrundsfilter mot 12liter substrat/lav vad det gäller biologisk filtrering? Kommer vi kunna öka fiskbelastningen som vi har tänkt oss?

    2. Räcker det med 3liter krossade snäckskal till 540L akvarium för att hålla hög buffringsförmåga?




    Ha det gott....
    Styfv, Karlstad
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    1/ Jag känner inte till Eheims filtermaterial men filtermattebitarna är säkert lika bra. Dock kanske det verkar lite svårt att öka belastningen eftersom det tydligen redan är lite i minsta laget som det är nu.
    2/ Det borde det göra
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      1/ Jag känner inte till Eheims filtermaterial men filtermattebitarna är säkert lika bra. Dock kanske det verkar lite svårt att öka belastningen eftersom det tydligen redan är lite i minsta laget som det är nu.
      2/ Det borde det göra
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Styfv
        • November 2012
        • 176

        #4
        Tack för svar!

        Håller på att provfyller i garaget nu, ska bli spännande att höra hur Eheims compaktpumpar låter och hur strömmarna av mina utbås blir!!!

        Kommentar

        • Styfv
          • November 2012
          • 176

          #5
          Lite uppdatering....

          Tog till mig Kjells reflektion och spånade lite på lösningar. När karet var fyllt såg jag att det går att ta upp ett litet hål högst upp på bakgrunden. Så jag gav avkall på estetiken och gjorde ett hål, där gick det i 15 liter filterkuber!!! Perfekt, nu har vi totalt 30 liter och det bör ju vara tillräckligt för utökat fiskbestånd. Ett raster är bra placerat för den ökade filtervolymen och jag ser bara två nackdelar. Dels då det estetiska när man tittar på karet uppifrån, det andra är att dom där filterkuberna kommer ligga där permanent...... Men som jag förstår behöver ett sådant här filter aldrig rengöras?

          Vidare var vi iväg och köpte silikon och dolde raster och utloppsrör med sand och det blev riktigt fint.

          Eheimpumparna brummade på så fint men det blev lite resonans i karet, dock helt acceptabelt. Utblåsen blev riktigt bra med fin ytrörelse så just nu känns allt nästan lite för bra. Nu ska silikonen torka och imorgon startar det digra jobbet att avveckla och ut med det gamla och in med det nya!

          Vi är fortfarande intresserad av tankar/funderingar/kunskap kring filtreringen så skriv gärna....



          Krispiga vinterhälsningar
          Styfv, Karlstad

          Kommentar

          • Styfv
            • November 2012
            • 176

            #6
            Självklart skulle något gå åt hel.ete.

            Monterade pumparna och silikonade fast rör och fyllde upp med vatten. Provkörde hela systemet och förundrades hur vacker det blev. Ringde en polare för att bryta karet på plats. Vägde in det och fyllde med sten, vatten, sand och fisk. Stoppar in första pumpen i vägguttaget och den går i 10 sekunder sedan inte ett knyst. Givetvis köpt på postorder från Tysklad och riktigt härligt nedbäddad i filter och längst in mot väggen längst ner bakom bakgrunden. Kommer bli riktigt kul att spendera en ledig dag på en trappstege för att riva isär något som vi ansåg som perfekt och hoppades inte skulle behöva röras på 3-5 år. SUCK.......

            Någon som har erfarenheter av reklamationer till Tyskland? Skulle vara intressant....



            Skrev jag förresten att resultatet blev helt otroligt vackert?!?!



            Styfv, Karlstad

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Otur du hade med pumpen. Dock är det kanske inte så bra att pumpen sitter så otillgängligt för man måste nog räkna med att rengöra pumphuvudet minst en gång per halvår.

              fast det viktigaste var ju att det blev snyggt, eller hur
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Styfv
                • November 2012
                • 176

                #8
                Uppdatering.

                Jag rev ur pumpen, det tog inte så himla lång tid och service halvårsvis bör gå hyfsat lätt om vi ser till att byta slang samtidigt som vi rengör. Då håller den sig flexibel och går lätt att böja för i och urtagning. Efter att plockat isär den och satt ihop den så startade den. Den startar inte 100% av gångerna men det får vara tillräckligt för att slippa krångla med garantier gentemot Tyskland.

                Så nu idag har det gått 6 veckor med bakgrundsfiltret och det gamla inkörda JBL Cristalprofi 1500 tillsammans. Idag avvecklades och rengjordes JBL filtret till förmån för försäljning. Så nu är det lite nervöst innan vi vet om 6 veckor har producerat tillräckligt med bakterieflora i det nya filtret. Fortsättning följer....



                Styfv, Karlstad

                Kommentar

                • Mick13
                  • May 2008
                  • 1796

                  #9
                  Kan du ta en bild på akvariet hade varit kul o se resultatet.
                  In vino veritas, in aqua sanitas

                  Kommentar

                  • Styfv
                    • November 2012
                    • 176

                    #10
                    Hejhej!

                    Hittar inte det här bildprgrammet som man kunde lägga upp bilder och länka på så tyvärr, inga bilder......
                    Använde det för ett par år sen, men vet inte vad det hette eller koder eller log in, tyvärr.

                    Nu har det gått ett par veckor till och det verkade ju gå bra att köra med bakgrundsfiltret. Allt har flutit på fint förutom att vi hittade en Golden halvtorr på golvvärmen igår. Den levde och lever idag också, medtagen och simmar bara åt höger. Vi får se hur den klarar sig i konkurrensen, vi kanske får ta bort den för lidandets skull....



                    Styfv, Karlstad

                    Kommentar

                    Arbetssätt...