Vilken/vilka pump/filter bör jag använda till mitt kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zombivarg

    • December 2015
    • 249

    Vilken/vilka pump/filter bör jag använda till mitt kar

    Jag blir tokig

    Snälla någon hjälp mig och ja jag är trög

    Har läst runt här i forumet allt från projekt trådarna och mitt första akvarium till olika artiklar och akvarier och tillbehör.
    Ändå vet jag fortfarande inte vilket/ vilka pump/ filter/ något annat som skulle passa till mitt akvarium?
    Hur är det med det filtret jag har?
    Och med den frågan menar jag, räcker det med den, behöver/ bör/ kan jag skaffa ytterligare filter/pump/ något, vad skulle vara optimalt i mitt kar och varför skulle jag behöva det eller inte behöva det

    Har ett 222l alu kar, slimline bakgrund som jag ska gömma min pump bakom med en filter bit så inte fiskarna kan simma in där.
    Min pump är en hagen fluval U4, bra, dålig eller mitt i mellan?
    Mitt kar kommer vara SA, kommer ha rätt mycket växter, köra pmdd och så småningom investera i co2, fiskarna blir häxmalar, corydoras, kakadua ciklid eller fjärils ciklid, smycketetra.

    Har läst att flera har två olika pumpar/ filter.
    Varför?
    Även mycket prat om rätt saker i filter/ pump, men hur vet jag vad som är rätt?
    Fått för mig att jag borde ha kol i mitt filter och inte makaroner, rätt eller fel?
    Pumpen jag har, har två olika filter, ett fint och ett grovt + makaroner, kan jag få till en bra biologi/ bakteriekultur eller vad det nu är i detta filtret?
    Hur ofta ska jag göra rent det och vilka delar i det ska jag göra rent?
    Bör jag ha ett filter utanför akvariet? Då jag läst att inner filter är för små egentligen.
    Vad bör det då vara i detta externa filter?

    Visa pratar om filter andra om pumpar, vad är skillnaden? renar inte båda? ( menar nu inte syre pump, vet inte riktigt vad jag menar nu )
    Vet bara att jag läst om att folk pratar om filter och sen även om pumpar och helt ärligt så fattar jag helt enkelt inte, min polet vill inte trilla ner.

    Borde jag strunta i den pumpen/ filtret jag har och köpa något annat?
    Vill veta detta innan jag silikonar min bakgrun så jag får rätt mått där pumpen/ filtret ska vara.

    Enormt tacksam om någon orkar sig på att förklara för mig.
    Har ingen i min närhet som kan akvarie.

    MVH Annica
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ett filter är en pump med en filterbehållare.

    Har du läst Zoopets artiklar om olika typer av filter?



    Där får du svar på flera av frågorna
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Zombivarg

      • December 2015
      • 249

      #3
      Den sista har jag läst och blev inte klokare den först ska jag läsa nu och återkommer om jag inte fattar något hahaha

      Kommentar

      • Zombivarg

        • December 2015
        • 249

        #4
        Sorry, som sagt är trög

        Undrar fortfarande om pumpen jag har är tillräckligt bra?
        Bör jag ha ytterligare en pump in eller ut vändigt?
        Denna fråga tror jag blir att skaffa ett ytter filter då den har större filtrerings volym, eller, har jag fattat rätt nu?
        Om jag ska skaffa ett ytter filter, vilket är bra att köpa, vad ska jag tänka på att det ska innehålla?

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Det bästa är nog att slopa innerfilter och istället inrikta dig på ett bra ytterfilter,det finns en del att välja på men själv tycker jag om Eheims ytterfilter men dom är dyra.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Men Hagen Fluval U4 är väl ett filter? Kan inget om det filtret men kollade på nätet och tyckte att det verkar OK för ett normalbesatt och välskött 200 liters akvarium
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Hagen Fluval U4 är ett innerfilter och jag vet inte så mycket om det,kanske någon annan.Vill man ha ett ett bra filter så är ytterfilter att föredra ,men det går ju alltid att byta ut till senare om man inte är nöjd med Fluvals.

              Kommentar

              • Zombivarg

                • December 2015
                • 249

                #8
                Tack för er hjälp
                Ja, själv gilla jag fluval pumpen men jag gick ju efter hur den så ut hahaha och trodde den va bra då den har tre olika filter saker i sig
                Ska läsa på mer om olika ytter filter, blir nog ett sådant lite längre fram om jag känner att det behöv.
                Ja många rekommenderar eheims filter
                Tills vidare börjar jag med fluval filtret.

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #9
                  Använd det Fluval filtret du har det fungerar säkert bra,det är många som gillar Fluvals filter.Skall du ha detta filter sittande på bakrutan eller kanske du kan sätta fast det på sidorutan.Om jag skall vara ärlig så fattar jag inte riktigt hur du menar med bakgrund och filter

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zombivarg
                    Tack för er hjälp
                    Ja, själv gilla jag fluval pumpen men jag gick ju efter hur den så ut hahaha och trodde den va bra då den har tre olika filter saker i sig
                    Ska läsa på mer om olika ytter filter, blir nog ett sådant lite längre fram om jag känner att det behöv.
                    Ja många rekommenderar eheims filter
                    Tills vidare börjar jag med fluval filtret.
                    Tycker också jag att ytterfilter är bättre (om man inte har ett innerfilter enligt artiklen jag länkar till ovan) men som sagt testa först.

                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Zombivarg

                      • December 2015
                      • 249

                      #11
                      Christer5- något jag sätt på BTNs hemsida, hur man gömmer ett filter bakom slimline. Har sätt några här på forumet som har gjort lika dant.

                      Ja Kjell jag provar min fluval nu i början, tror det blir lättare att utvärdera om den är bra eller dålig för mig om jag ser den i aktion och ger den och akvariet tid, allt ska ju köras in hihi

                      Tack så mycket för era tankar och svar, dom uppskattas enormt

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Zombivarg
                        Christer5- något jag sätt på BTNs hemsida, hur man gömmer ett filter bakom slimline. Har sätt några här på forumet som har gjort lika dant.
                        Men där används ofta bara pumpen (och inte ett helt innerfilter) och man använder ett eget filtermaterial som gör att det blir tätt och fiskarna inte kommer in bakom.

                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Zombivarg

                          • December 2015
                          • 249

                          #13
                          Ja det känner jag till men det va en som sa att jag kunde göra så här med slimline för att slippa se pumpen, så jag tänkte att jag skulle testa.
                          Få se hur det blir när jag får hem bakgrunden och kan prova innan jag silikonar, så får jag se hur det ser ut.
                          Min pump är kanske för stor och klumpig och det blir kanske jätte trångt och dumt hihi
                          Men prova ska jag göra hihi

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13138

                            #14
                            Ursprungligen postat av Zombivarg
                            Ja det känner jag till men det va en som sa att jag kunde göra så här med slimline för att slippa se pumpen, så jag tänkte att jag skulle testa.
                            Få se hur det blir när jag får hem bakgrunden och kan prova innan jag silikonar, så får jag se hur det ser ut.
                            Min pump är kanske för stor och klumpig och det blir kanske jätte trångt och dumt hihi
                            Men prova ska jag göra hihi
                            Ja jag gissar att du kommer upptäcka att pumpen tar väldigt mycket plats bakom en bakgrund och då är det bättre att satsa på en pumpskalle och sen fylla bakgrunden med blå grov filtermatta. (med slimline får du ett utrymme med raka kanter och då kan du skära mattan i block som du trycker ner, blir enklare att hantera än klippta filterkuber, som man måste ha när det är massa skrymslen och fickor i bakgrunden)

                            Jag har testat en fluval U och problemet som jag upplevde var att det hade väldigt lite filtermaterial...
                            Senast redigerad av åheim; 15 January 2016, 09:48.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Zombivarg
                              Ja det känner jag till men det va en som sa att jag kunde göra så här med slimline för att slippa se pumpen, så jag tänkte att jag skulle testa.
                              Få se hur det blir när jag får hem bakgrunden och kan prova innan jag silikonar, så får jag se hur det ser ut.
                              Min pump är kanske för stor och klumpig och det blir kanske jätte trångt och dumt hihi
                              Men prova ska jag göra hihi
                              Pumpen i ditt filter är kanske inte för stor men du har ju tänkt använda hela filtret och då blir det klumpigt.
                              Se hur det görs här http://backtonature.se/sv/tips-tricks/slimline-filter/

                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...