Akvarium bilder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Akvarium bilder

    Letar efter stort akvarium, tips på bra sidor med nya akvarium från olika leverantörer på samma ställe? Gärna med pris och information om karet. Finns det hörnakvarium med rak front, alltså inte den välvda som juwel trigon har?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Googlar man på hörnakvarie så får man ju upp en massa exempel på sådan https://www.google.se/search?q=h%C3%...oQsAQIIA&dpr=1 och sedan kan man ju klicka sig vidare till hemsidan där de finns
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #3
      Jag hade ett Bioplastakvarium för länge sedan som hade rak ruta. Det var en riktigt fin möbel, men jag missade i planeringen när jag byggde hus och gjorde en undervåning utan bra hörn att ha akvariet i så det såldes.

      Här är länk till bild på liknande: http://medien.markt.de/bilder/2012/1...last_buche.jpg
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #4
        Tack för era tips, hur fungerar bioplastakvarium? Känns som det är lättrepat? När jag skriver hörnakvarium tänker jag som en hörnsoffa, med raka linjer, som att ställa två traditionella kar i vinkel? Om jag vill ha ett maffigt akvarium, vilken storlek ska jag kolla på? Är det så att man alltid strävar större när intresset vaknar? Känns som om det blir bättre miljö i ett stort kar men det är inte helt lättmöblerat. Svårt att förvara om det av någon anledning ska vila ett tag.
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Fast Bioplast (ett märke - akvariet är inte gjort av plast) finns väl inte längre, eller?
          Jag tror inte det tillverkas några trekantiga akvarium (om det är det som du menar) eftersom det då är mycket svårt att få till de 2 främre hörnen snyggt och säkert.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #6
            Det ante mig, jag har aldrig sett ett sånt kar så det är säkert hållfastheten det hänger på! Mäter och roddar men har svårt att se hur ett stort kar skulle få plats. Det är väl ingen som märker om man råkar sätta igen ett fönster i vardagsrummet?😊
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Ursprungligen postat av Juni
              Det ante mig, jag har aldrig sett ett sånt kar så det är säkert hållfastheten det hänger på! Mäter och roddar men har svårt att se hur ett stort kar skulle få plats. Det är väl ingen som märker om man råkar sätta igen ett fönster i vardagsrummet?😊
              Ingen kommer att ens notera det. Akvariet kommer ju att lyfta rummet så pass mycket att ingen kommer att notera att ett fönster plötsligt försvann. Hur stort akvarium kan du ha utifrån mått då?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #8
                Det beror på vart det skall placeras, just nu funderar jag på om man verkligen MÅSTE ha kyl och frys?! Tittar även på kub varianterna men de bygger ut ganska mycket. Känns som om man förlorar endel av synintrycket när karet är lika djupt som brett!
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13136

                  #9
                  Ursprungligen postat av Juni
                  Det beror på vart det skall placeras, just nu funderar jag på om man verkligen MÅSTE ha kyl och frys?! Tittar även på kub varianterna men de bygger ut ganska mycket. Känns som om man förlorar endel av synintrycket när karet är lika djupt som brett!
                  Nej jag tycker synintrycket ökar oerhört!!!!! Med ett kubformat kar kan du inreda så du kan titta från flera håll utan att det känns som att titta in från en gavel och sen får du det underbara sköna djupet för det finns inget tråkigare än att se en vägg när man tittar in i akvariet
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Håller med Åheim helt. Juni, det du missar är att en kub har tre framsidor. Så det lyfter rummet på ett oerhört kraftfullt sätt.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Juni
                      • February 2014
                      • 613

                      #11
                      Ok.. Hur är det med belysning? Täcker ramperna som hör till för tillräckligt ljus i karet?
                      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Nu tror jag du förutsätter att det är en färdig komplett konstruktion från en känd tillverkare. Många kuber görs nog snarare på beställning i helglas med en egentillverkad bänk under och en ramp från en bra tillverkare. Idag kan du få oerhört mycket ljus från en ramp i och med att en del LED-ramper kan leverera rejält med ljus. Om du tänker ett färdigt "paket" är det nog endast Eheim som har en hyggligt stor kub. Men den är bara på 270 liter. Juwels kub som jag har själv är på 200. Vill du ha större behöver det nog bli en limmad kub. 80x80x80 blir ju runt 500 liter t.ex. Dilemmat med större kuber är ju hur du ska nå ner till botten vid inredning. Är bänken relativt låg och du har en stabil pall så funkar det ju galant.
                        Senast redigerad av Bluewing; 14 January 2016, 09:12.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Juni
                          • February 2014
                          • 613

                          #13
                          Jag har fått omvärdera kub karet efter era inlägg, Åleds har ett grymt fint kar som bara står och väntar på mig... Inga problem med måtten, det kommer passa vartsom i tältet jag kommer få bo i om jag ska ha råd med karet. Men fint är det...
                          På det karet finns det tillhörande led ramp men jag är sugen på månljus och vet inte hur detta går att kombinera. Det jag läser om Discus gillar de rötter och lite dovt ljus, jag är sugen på gräsmatta och gröna växter. Frågan är om fiskarna gillar det ljus som krävs för att få fin växtlighet. Jag ser ett foto i "drömmen om" på sida 1 och där går Discus i väldigt grönt kar, men det kanske hör till ovanligheterna.
                          Vilket underbart foto du har i din avatar Bluewing, jag hade en collie-labrador som såg ut som den hunden. Min vapendragare blev 16 år och det kändes som att se min Kitty igen när jag såg ditt foto❤️
                          Jobbig kväll framför mig, sitter med värkar och kommer att hamna på BB inatt om det inte avstannar. Det skall vara mysigt men just nu har jag en jätte jobbig ångest. Kollar era fina bilder på akvarium med invånare och bidar min tid. Måtte natten gå fort!
                          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #14
                            Hoppas att den lilla skrutten/skruttan kommer ut fort .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Ursprungligen postat av Juni
                              Jag har fått omvärdera kub karet efter era inlägg, Åleds har ett grymt fint kar som bara står och väntar på mig... Inga problem med måtten, det kommer passa vartsom i tältet jag kommer få bo i om jag ska ha råd med karet. Men fint är det...
                              På det karet finns det tillhörande led ramp men jag är sugen på månljus och vet inte hur detta går att kombinera. Det jag läser om Discus gillar de rötter och lite dovt ljus, jag är sugen på gräsmatta och gröna växter. Frågan är om fiskarna gillar det ljus som krävs för att få fin växtlighet. Jag ser ett foto i "drömmen om" på sida 1 och där går Discus i väldigt grönt kar, men det kanske hör till ovanligheterna.
                              Vilket underbart foto du har i din avatar Bluewing, jag hade en collie-labrador som såg ut som den hunden. Min vapendragare blev 16 år och det kändes som att se min Kitty igen när jag såg ditt foto❤️
                              Jobbig kväll framför mig, sitter med värkar och kommer att hamna på BB inatt om det inte avstannar. Det skall vara mysigt men just nu har jag en jätte jobbig ångest. Kollar era fina bilder på akvarium med invånare och bidar min tid. Måtte natten gå fort!
                              Nu gissar jag Juni att du är nybliven mamma och är stolt och trött nu. Hoppas och tror att allt gick bra.
                              När du landat igen gissar jag att vi ser dig igen.
                              Roligt att du öppnar ögonen för kubens möjligheter då en stor kub kan rymma diskus, altum och alla möjliga skönheter. Diskusar kan du egentligen ha i vilken belysning som helst om de vänjer sig. Anders (ansjo) hade dem i ett rejält växtkar med maffig belysning t.ex. Apropå månljus så har flera ledbelysningar inbyggt mån/nattljus. Så det blir inte så svårt.
                              Tack för komplimang om Avatar. Det är ju på min älskade Cilla och jag förstår hur det känns om minnesluckan öppnas och du får minnen av en kär vän en stund. Din Kitty.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...