Finns det inga avancerade foderautomater längre?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gebex
    • March 2004
    • 9

    Finns det inga avancerade foderautomater längre?

    Jag har en foderautomat som tillverkades på 80-talet. Den matar upp till 24 ggr per dygn, tänder och släcker belysningen och stoppar dessutom pumpen i 30 min efter matning.

    Nu skall jag skaffa en foderautomat till.

    När jag tittat runt blir jag förvånad hur enkla automaterna är numera. Det verkar inte som de gör annat än att just mata.

    Det finns tydligen typer som är avamcerade i själva matningen med fläktar och randomererad matning.

    Men finns detinga mer avancerade foderautmater längre? Som t.ex tänder och släcker belysningen?
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Om du inte hittar det du söker är det väl enkelt med en vanlig foderautomat och timer för pump resp ljus. Eller med hjälp av tellstick eller annan smarthus-utrustning.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13136

      #3
      Ursprungligen postat av gebex
      Jag har en foderautomat som tillverkades på 80-talet. Den matar upp till 24 ggr per dygn, tänder och släcker belysningen och stoppar dessutom pumpen i 30 min efter matning.

      Nu skall jag skaffa en foderautomat till.

      När jag tittat runt blir jag förvånad hur enkla automaterna är numera. Det verkar inte som de gör annat än att just mata.

      Det finns tydligen typer som är avamcerade i själva matningen med fläktar och randomererad matning.

      Men finns detinga mer avancerade foderautmater längre? Som t.ex tänder och släcker belysningen?

      visste inte att det fanns något avancerat överhuvudtaget från den tidsepoken Vad heter den prylen du har, jag vill gärna googla och kolla vad det handlar om
      Nu förtiden finns det ju ganska avancerade akvariedatorer som kan styra typ allt som rör akvariet!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Vet inte riktigt vad du menar med rubriken för i de foderautomater som fanns förr fanns det varken fläktar eller uppvärmning som det finns i många av dagens foderautomater. Så nog är dagens klart mer avancerade än gårdagens.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • gebex
          • March 2004
          • 9

          #5
          Ursprungligen postat av åheim




          visste inte att det fanns något avancerat överhuvudtaget från den tidsepoken Vad heter den prylen du har, jag vill gärna googla och kolla vad det handlar om
          Nu förtiden finns det ju ganska avancerade akvariedatorer som kan styra typ allt som rör akvariet!
          Jag försökte hitta vad den hette innan jag gjorde tråden. Men de hade inte kommit så långt i branding på 80-talet att dom märkte apparaten med vilken tillverkare det var. Kontakterna för belysning och pump är dock tydligt märkta (på svenska).

          Kommentar

          • gebex
            • March 2004
            • 9

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Vet inte riktigt vad du menar med rubriken för i de foderautomater som fanns förr fanns det varken fläktar eller uppvärmning som det finns i många av dagens foderautomater. Så nog är dagens klart mer avancerade än gårdagens.
            Stämmer att själva utfodringsdelen verkar vara mer avancerat. Men jag har inte hittat någon automat med de andra funktionerna. Det är klart att många kanske inte ens vill att pumpen stannar men att släcka och tända ljuset borde vara något som de flesta skulle ha användning av. Och det borde finnas automater som klarar av det. Jag har dock inte hittat någon än.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av gebex

              Stämmer att själva utfodringsdelen verkar vara mer avancerat. Men jag har inte hittat någon automat med de andra funktionerna. Det är klart att många kanske inte ens vill att pumpen stannar men att släcka och tända ljuset borde vara något som de flesta skulle ha användning av. Och det borde finnas automater som klarar av det. Jag har dock inte hittat någon än.
              Jag tror det är så att foderautomater till 99% används av sötvattensakvarister och dessa är inte så intresserade av att lägga stora pengar på sina produkter så därför tas det fram få riktigt avancerade produkter (som kostar en hel del) till sötvattensakvarier.

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #8
                Det jag saknar är mest fler automater där man på ett enklare sätt kan sköta doseringen själv. De flesta har riktigt tattiga lösningar där det är omöjligt att justera det till en jämn nivå. Har sett någon variant med en snurra som har massa fack som den tömmer, så man får fylla på varje fack själv. Men då klarar den sig ju bara 15 matningar eller något innan dne ska fyllas på.
                350L Diskus

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13136

                  #9
                  Ursprungligen postat av gebex

                  Jag försökte hitta vad den hette innan jag gjorde tråden. Men de hade inte kommit så långt i branding på 80-talet att dom märkte apparaten med vilken tillverkare det var. Kontakterna för belysning och pump är dock tydligt märkta (på svenska).
                  Låter väldigt otympligt... Automaten står ju ovanpå akvariet vid nån lucka i locket och ska man då böka upp sladdar från pump och lysramp upp till den...
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • gebex
                    • March 2004
                    • 9

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim


                    Nu förtiden finns det ju ganska avancerade akvariedatorer som kan styra typ allt som rör akvariet!
                    Tack för tipset om akvariedatorer. Jag kände inte ens till att dessa fans i konsumentutförande.

                    Jag har nu tittat snabbt på:
                    GHL
                    IKS Aqua
                    Apex AquacController System

                    Detta är verkligen avancerade system. Men verkar också vara mycket dyra och väldigt komplicerade.

                    Jag behöver något betydligt enklare och billigare.

                    Men det kanske finns något enkelt som jag inte har hittat ännu...

                    Kommentar

                    • gebex
                      • March 2004
                      • 9

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim

                      Låter väldigt otympligt... Automaten står ju ovanpå akvariet vid nån lucka i locket och ska man då böka upp sladdar från pump och lysramp upp till den...
                      Det stämmer att det är lite osmidigt att lägga upp kontakterna på akvariet men sladdarna från automaten är så långa att man kan ha dem utanför akvariet. Kontakterna är dock såpass tunga att de inte kan hänga utan att dra ned foderautomaten från toppen. Detta kan lösas genom att fästa kontakterna i kablarna som går ner från karet. Men det är lite bökigt.
                      Senast redigerad av gebex; 06 January 2016, 22:12. Anledning: Tempus

                      Kommentar

                      Arbetssätt...