Behövs mer silikon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LightDisciple
    • April 2015
    • 162

    Behövs mer silikon?

    Vi håller på och renoverar ett begagnat 520-liters akvarium, som till en början läckte i botten. Vi skar bort en bit av tätningen där det läckte, men är osäkra på om tätningen runt övriga kanter är OK. Det är ganska mycket bubblor i silikonet.
    Tanken är att det kanske kommer börja läcka inom en relativt snar framtid, eller kanske rent av direkt när hela akvariet är fyllt och trycket är högre än vad det var vid det tidigare testet.
    Bilderna går runt hela akvariet medurs, och förhoppningsvis så är 100% av kanten med i bilderna.


    Klicka på bilden för större version

Namn: 20151231_175823.jpg
Visningar: 94
Storlek: 74,7 KB
ID: 2346921 Klicka på bilden för större version

Namn: 20151231_175853.jpg
Visningar: 92
Storlek: 94,0 KB
ID: 2346922 Klicka på bilden för större version

Namn: 20151231_175800.jpg
Visningar: 87
Storlek: 60,0 KB
ID: 2346923 Klicka på bilden för större version

Namn: 20151231_175812.jpg
Visningar: 99
Storlek: 61,3 KB
ID: 2346924 Klicka på bilden för större version

Namn: 20151231_180056.jpg
Visningar: 92
Storlek: 83,5 KB
ID: 2346925 Klicka på bilden för större version

Namn: 20151231_175921.jpg
Visningar: 90
Storlek: 86,7 KB
ID: 2346926 Klicka på bilden för större version

Namn: 20151231_175754.jpg
Visningar: 103
Storlek: 72,3 KB
ID: 2346927 Klicka på bilden för större version

Namn: 20151231_180019.jpg
Visningar: 110
Storlek: 76,7 KB
ID: 2346928 Klicka på bilden för större version

Namn: 20151231_180002.jpg
Visningar: 94
Storlek: 97,2 KB
ID: 2346929 Klicka på bilden för större version

Namn: 20151231_175840.jpg
Visningar: 98
Storlek: 67,7 KB
ID: 2346930
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Många bubblor låter illavarslande. Jag hade nog skurit bort all invändig silikon och limmat om
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • LightDisciple
      • April 2015
      • 162

      #3
      Tack för svar Kjell! Nu har jag äntligen fått bort silikonet där det var bubbligt. En tub genomskinligt akvariesilikon och en flaska t-röd väntar på att användas...

      Nu undrar jag:

      Kan jag silikona om bara insidan av botten, runt om (och strunta i kanterna, där det gamla silikonet sitter kvar och ser bubbelfritt ut)?

      Hur gör jag rent innan jag sätter på nya silikoner? Behöver mer specifik vägledning. Har läst om t-röd, men ska det tvättas bort med vatten sedan, eller hur gör jag? Hur fäster jag silokonet och hur gör jag så att det inte blir nya bubblor eller släpper eller blir glapp osv... Alla tips välkomnas varmt!!!

      Tusen tack för att ni finns, alla akvarister där ute...som varit med ett tag och delar med er av det ni lärt er längs vägen!!!

      Kommentar

      • LightDisciple
        • April 2015
        • 162

        #4
        Måste ALL silikon bort?

        ...eller kan kanternas gamla silikon vara kvar medans bottensilikonet körs nytt?

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          #5
          Ursprungligen postat av LightDisciple
          Måste ALL silikon bort?

          ...eller kan kanternas gamla silikon vara kvar medans bottensilikonet körs nytt?
          Skär bort kanternas silikon också. Kanske inte behövs, men varför chansa. Det är ju faktisk ganska lite extra arbete som behövs för att fixa kanterna också.
          Jämför det arbetet med att kanterna börjar läcka om ett år till exempel...tömma ett inkört akvarium...börja om med att skära silikon.
          Nej, gör det nu ordentligt när du ändå är igång och fixar.

          Kommentar

          • LightDisciple
            • April 2015
            • 162

            #6
            Tack ICC!

            Får ta det säkra före det osäkra och silikona alltihop. :-/

            Tack för svar!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av LightDisciple
              Måste ALL silikon bort?

              ...eller kan kanternas gamla silikon vara kvar medans bottensilikonet körs nytt?
              Ja som sagt skär bort att invändigt silikon

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • LightDisciple
                • April 2015
                • 162

                #8
                Tack för svar Kjell!

                Det går lite långsamt detta, pga bristande motivation, men det går framåt!
                Nu är all silikon i botten och sidor borttagen, i princip så noggrant som det går... men hur är det egentligen med ovankanten?
                Övriga fogar är ju glas mot glas, och man får 90-gradiga vinklar som gör det lätt (relativt sett) att använda rakbladen... men ovankanten är en knasig form, och silikonet har fäst i metallramen där i flera vinklar, så det är hopplöst att få bort med rakblad/brytbladskniv.

                Nu har vi ju dock varit på det silikonet, så att det i bästa fall är lite skador på det... så frågan är: iom. att det inte är vatten ända dit upp, kan man lämna det som det är NU ändå, även med skador/småbitar bortrivna?
                Det vill säga, måste man skära bort även det, och få helt rent, och ha på nytt?

                Efter att ha fixat övriga sidor och börjat på det där så tror jag på fullt allvar att ovansidan ensam kan ta flera gånger längre tid än allt annat tillsammans -- och man måste dessutom stå fruktansvärt oergonomiskt och obekvämt för att ens ha en chans att se vad man gör.

                Uppdatering: det är nog inte bara lite borttaget där uppe, utan en stor del av det som sitter mot glaset. Man kanske får försöka ta bort allt som sitter nära ändå, och silikona om det, åtminstone. Att få bort det som sitter "inuti" metallramens hålighet verkar däremot ganska hopplöst.
                Senast redigerad av LightDisciple; 22 March 2016, 15:48.

                Kommentar

                Arbetssätt...