Omstart av akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Madde2008
    • December 2014
    • 43

    Omstart av akvarium!

    Hej! Jag har haft sjukdom alger och annat elände i mitt akvarium så nu tänkte jag starta om alltihop. Tänkte höra om jag kunde få lite tips och råd på hur man bär sig åt då gruset ska bytas mot sand. Det är på 200 l och jag har några stackars överlevare kvar som jag tänkte va rädd om. Kan jag evakuera dessa guppys, kardinaltetror och ancistrusar till hink? Mår akvariets stabilitet bra av att tömmas helt? Hur har ni gjort?
    Vänliga hälsningar
    Pia
  • åheim
    • April 2006
    • 13136

    #2
    i och med att du tömmer det och tar ur bottensubstratet så försvinner all den biologiska balansen och det blir en nystart av karet!

    Ska du tömma akvariet kan du passa på att suga upp gruset med slangen så spar du lite på ryggen, om nu inte gruset är för grovt.

    Men börja med att försiktigt plocka ur all inredning och fyll en hink till hälften med akvarievatten och lägg ner lite växter också för att minska stressen hos fisken, sänk sen vattennivån så att du lättare kan håva upp fisken.

    Sen kan du i lugn och ro göra i ordning akvariet på nytt! Häll i lite färskvatten i hinken så fisken får vänja sig lite vid nya vattenvärden.

    Se sen akvariet som helt nytt och mata oerhört sparsamt första månaden.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    Arbetssätt...