Lyse

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    Lyse

    Hallå

    Jag har idag 1 rör tänkte dock se till att det blir ett till.Vågar man tillföra mer lyse eller blir det algexplotion?Det jag tänkte göra är att köpa en armatur från jula dom har en avsedd för 60 cm rör och slakta den.Den nya armaturen tillverkas av svartlackad aluminium med svartmålade trä sargar.Vad ska man köpa för rör som komplement till mitt aquastar?
    Fredrik
    P.S det är ett 130 liters
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Algexplosion eller inte beror på näringsnivån i vattnet. För mycket näring och det blir grönsoppa, för lite näring och du får blågröna alger. Men är du bara medveten om problemet, har en viss uppfattning åt vilket håll näringsnivån ligger och ser de tidiga varningssignalerna (och då minskar ljuset) så går det säkert bra.

    Som komplement till ett aquastar skulle jag välja ännu ett aquastar.

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      OK.Där får det bli ett sånt.Har provat att ställa den ramp jag har längst fram.Fiskarna fick en betydligt finare färg...Ska åka och köpa grejjorna imorn
      Fredrik

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        Nu har jag varit på shopping tur.Det blev 1 st lysrörsränna från jula och en bit planhyvlat virke.Tänkte göra en ramp som ser likadan ut som en köpe.Kan få tag i lackad plåt.Men hur ska jag göra med reflektorer kan få tag i reflex film vad tror ni om att tapetsera insida på armaturen med sån?
        Fredrik

        Kommentar

        • fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

          #5
          Ingen som vet om reflexfilm är bra som reflektor??Har vit eller blå som alternativ.Men hur funkar reflexer??.Reklekterar de bara bara samma färg som relflexen har eller reflekterarar den hela spekutrumet?Vill ju inte bara ha blått ljus eller vitt
          Fredrik

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Reflexfilmen reflekterar nog ljuset rakt tillbaka in i lysröret så jag tror inte det är bra.

            Kommentar

            • fredrikakesson
              • November 2003
              • 1363

              #7
              ehh öhh.Ska nog uttrycka mig lite bättre.Tänkte sätta film på hela insidan av rampen i såfall
              Fredrik

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                Menar du speglande film eller reflexfilm (sådan man har på kläder, vägskyltar osv)? Oavsett var och i vilken vinkel du sätter reflexfilm är dess egenskap att kasta tillbaka allt ljus på källan. Speglande film är däremot bra, hoppas det var det du menade.

                Kommentar

                • fredrikakesson
                  • November 2003
                  • 1363

                  #9
                  Det va sån som sitter på ex vägskyltar och jackor som jag menade.Verkar som att jag skippar reflex idén får fixa en "normal" reflektor
                  Fredrik

                  Kommentar

                  • kuling
                    • March 2004
                    • 13

                    #10
                    Det finns färdiga billiga reflektorer att köpa. Kolla länken nedan för exempel. Din närmsta handlaren har nog nått för nån hundring.



                    /Martin
                    /Martin

                    Kommentar

                    Arbetssätt...