Helglasakvariepaket- fråga om underlag. Lite långt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    Helglasakvariepaket- fråga om underlag. Lite långt

    Hej!
    Jag köpte ett nytt akvarium igår.
    Ett paket med det mesta i. MP80 heter det, det är 112 liters helglas, med måtten 80x35x40.
    Det ska stå på en slät skiva.

    Nu blir jag osäker på hur jag göra med underlaget. Det enda jag kan hitta i infotexten är en allmänn inrådan att ställa helglasakvarier på något mjukt. Något sådant underlag ingick inte, däremot fanns det i lådan en hård plastram som akvariet var placerat i.
    Min man och jag tyckte att det verkade som om det var meningen att man kunde ställa det i ramen(blev snyggt också). Men denna ram nämns inte i beskrivningen. Kanske är det bara ett transportskydd?

    Någon som kan hjälpa mig med detta?
    (Har aldrig haft helglasakvarium förr!)
    Är liggunderlag ett bra underlag om nu denna ram inte skall/kan användas?

    Annika


  • JimmyO
    • March 2004
    • 7

    #2
    Jag har två helglasakvarium av märket Juwel. De ska stå i en plastram. Hur det är med ert vet jag dock ej. Jag har liggunderlag under det ena som är på 54l, men det andra som är på 100l står direkt på bänken. Verkar funka fint vilket som, för mig i alla fall... Fast det kanske är bäst att någon annan som vet mer exakt berättar hur det egentligen ska vara.
    Mvh Jimmy.

    Kommentar

    • Holmby
      • February 2004
      • 1118

      #3
      Jag tror att det är bra att ha ytterligare något under. Själv kör jag med 10mm frigolit inköpt i en byggvarubutik. Kostade 12 kronor för en stor skiva.
      Akvariebutikerna säljer undelag som är som tunna liggunderlag. Jag förmodar att de är dyrare men kanske också snyggare.
      Ett av syftena med ett underlag är att du inte får kondensen från akvariet direkt på din bordsskiva/bänk/möbel, och ett annat är att ta upp små ojämnheter så att det inte blir onödiga spänningar i glaset.

      Kommentar

      • AnnikaW
        • August 2003
        • 343

        #4
        Tack för snabba svar!
        Aha, de brukar stå i en plastram.
        Det bästa är alltså att ha både denna ram och frigolit eller liggunderlag om jag fattat rätt.

        Kommentar

        • nof
          • February 2004
          • 121

          #5
          Jag har ett precis likadant akvarie. Jag skar till min frigolit till två skivor som passar inuti ramen, det är ju ett "tvärstag" i ramen därför två skivor. Sedan ställde jag akvariet i ramen på skivorna. På så sätt så skyler ramen frogoliten och bottenglaset så det blir snyggt.

          Kommentar

          Arbetssätt...