Nytt litet akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • leffe64
    • March 2004
    • 98

    Nytt litet akvarium

    Vet inte om jag är på rätt rubrik nu, men någonstans måste man ju börja...
    Jag blev lite sugen på att dra igång ett akvarium som jag har står på vinden.
    Det är ett litet sexkantigt akvarium på runt 25 liter. Det har ingen ljusramp, så det måste jag fixa.

    Så då infinner sig frågorna, vad (om något) kan man ha i ett sådant litet akvarium, -jag har haft slöjsjärt i det för några år sedan innan det åkte ut på vinden, hur plantera, samt, hur lösa belysningsfrågan????
    LeffeS
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Nån stark halogenlampa kanske?!

    Du kan ju ha växter i mitten och 8 stycken kardinaler som simmar runt det...

    Kommentar

    • Norpan
      • December 2003
      • 679

      #3
      En kampfisk, kanske? Tänk på att insynsskydda det på någon av sidorna också, det finns bestämmelser om det..

      //Jenny
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

      Grodor..lite trevligare, lite bättre

      Kommentar

      • leffe64
        • March 2004
        • 98

        #4
        Står akvariet mot en vägg är det väl inga problem med insynsskyddet? En stor växt i mitten gör ju samma verkan det med om man skulle vilja se det runt om...
        LeffeS

        Kommentar

        • Norpan
          • December 2003
          • 679

          #5
          Jag vet inte exakt hur bestämmelserna är, men det har varit en del diskusioner om detta och insynsskyddet är anledningen till att kupor inte är tillåtna. Prova att söka och se om du får fram något.Lycka till
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

          Grodor..lite trevligare, lite bättre

          Kommentar

          • Fija

            #6
            Kolla så de e vattentätt oxå ifall det har stått tomt länge.

            Kommentar

            • leffe64
              • March 2004
              • 98

              #7
              Ja då gör vi väl det, det finns inget i Jordbruksverket som motsäger kupor om man har dem mot en vägg eller med en rejäl växt i samt har försörjt med syre och volym. Se utdraget från deras info här:

              <b>Konstruktion av akvarier</b>
              2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller
              liknande, eller med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att
              fiskarna inte ska hoppa ut.
              3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) <u><b>såvida
              inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ detta
              kapitel är uppfyllda.</b>
              </u>4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte
              akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.
              <b>Utrymmen</b>
              5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek,
              antal och levnadssätt.
              <b>Inredning och bottenmaterial</b>
              6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar
              det som finns i varje fiskarts naturliga miljö.
              Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska
              ha tillgång till gömslen i akvariet.
              Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver
              särskilt god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning.
              LeffeS

              Kommentar

              • Norpan
                • December 2003
                • 679

                #8
                Då så, då är det väl bara att tuta och köra..

                //Jenny
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                Grodor..lite trevligare, lite bättre

                Kommentar

                Arbetssätt...