Svårt med stora akvarier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • champ
    • May 2003
    • 167

    Svårt med stora akvarier?

    Hej! Jag är lite småintresserad på att skaffa ett 540L eller kanske ett 720L. Aja hur som helst... Om man skulle hålla discus där, vad skulle det ställa för krav? hur ofta behöver du städa? hur lång tid, hur mycket vatten måste bytas etc? måste man ha co2 i ett så stort akvarium? Vad är ett bra pris för ett 720/540 både beg och nytt? Just nu har jag ett 200L som störst... kanske inte ska ta ett så stort steg och köpa ett 375L? Aja tack för svar
    Inte alltid jag har rätt... men oftast
  • fiend
    • October 2002
    • 1162

    #2
    Ursprungligen skickat av champ
    Hej! Jag är lite småintresserad på att skaffa ett 540L eller kanske ett 720L. Aja hur som helst... Om man skulle hålla discus där, vad skulle det ställa för krav? hur ofta behöver du städa? hur lång tid, hur mycket vatten måste bytas etc? måste man ha co2 i ett så stort akvarium? Vad är ett bra pris för ett 720/540 både beg och nytt? Just nu har jag ett 200L som störst... kanske inte ska ta ett så stort steg och köpa ett 375L? Aja tack för svar
    Många frågor... några svar.

    1. Hur ofta du ska städa beror lite på matning, antalet fiskar, hur du matar, med vad du matar, osv. Generellt sätt så städar man ofta mindre i ett större kar än i ett mindre.

    2. Hur lång tid och hur mkt vatten som ska bytas beror också på antalet fiskar, matning osv. Men jag byter i mitt Malawikar på 720L ca en tredjedel varje eller varannan vecka, lite beroende på

    3. Jag har inget CO2 i mitt akvarium. Oftast (inte enbart dock) bara diehardcore-växtfanatiker som har sånt

    4.Priset på karen varierar utifrån vad du får med, skicket, åldern, etc. Men jag gav 5000 kr för mitt 720L och då ingick allting. Inte direkt fabriksnytt, men det funkar. http://www.fiend.nu/spool/bilder/akvarie15.jpg

    5. Har du plats och råd för ett stort akvarium så tveka inte! Du kommer inte ångra dig. Ja önskade ibland att ja köpt ännu större

    Mvh Fredrik
    » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
    http://www.fiend.nu
    http://www.umea.akvarieforening.se

    Kommentar

    • spaceace
      • February 2003
      • 257

      #3
      Det enda som är svårare med ett stort akvarium är när man ska flytta :-) Jag skulle aldrig skaffa ett mindre än 500 l.
      Min zoon
      Mitt fotogalleri

      Kommentar

      • fiend
        • October 2002
        • 1162

        #4
        Ursprungligen skickat av spaceace
        Det enda som är svårare med ett stort akvarium är när man ska flytta :-) Jag skulle aldrig skaffa ett mindre än 500 l.
        Yes, detta glömde jag. Orkar du bära in och ut ett 720L akvarium så är det värt besväret. Fy fan så tungt å otympligt det är =)

        Idag skulle jag aldrig skaffa mindre än 540L om jag inte hade nåt akvarium. Även om de är tungt som tusan å bära

        Mvh Fredrik
        » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
        http://www.fiend.nu
        http://www.umea.akvarieforening.se

        Kommentar

        • champ
          • May 2003
          • 167

          #5
          varför jag fråga är att jag såg detta på blocket.. : http://www2.blocket.se/view/2235819.htm?l=0&c=1&city=0
          skulle ni betala det?
          Inte alltid jag har rätt... men oftast

          Kommentar

          • jolon
            • December 2002
            • 1075

            #6
            Är det diskus du vill ha eller et stort kar? Diskus kräver ett fett kar men om inte diskus är ett måste så kan man ha duktigt skoj med kar i storlek 100-300liter ganska små saker med andra ord,,, tänk igenom vad du vill ha och inte bara vad som verkar ballt,, (okey,, bara en tanke,,,)
            My internet should be readonly.

            Kommentar

            • rindberg
              • March 2004
              • 196

              #7
              Om jag inte minns fel så är det specielt viktigt med vatten byte med just diskusar.
              Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
              Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

              Kommentar

              • malawi´n
                • August 2003
                • 1643

                #8
                har för övrigt sett många billiga kar på blocket, bland annat ett nästan komplett 300 liters kar för 1000 kronor. Vad jag kunde se var det bra skick på karet också=)
                Björn Forsberg

                Kommentar

                • Kid
                  • February 2004
                  • 183

                  #9
                  Jag är rätt ny på detta men tycker priset är ok! Det ser nytt och fräsht ut och du slipper köpa pumpar.
                  Köpte själv ett komplett 576liters för 3000:-, så runt 5000:- för ditt kar låter rimligt.

                  En sak du bör tänka på är att mäta att alla utrymmen som karet ska passera. 2m är lång med tanke på bredden och höjden på 60cm. Den går ju liksom inte att "klämma in" som man kan göra med en soffa eller säng.
                  Hade själv problem med mitt 160x60x60! Du behöver 4 pers minst, men helst 5 så att en kan hålla dörrar och sånt!
                  Man måste ju vara så försiktig som möjlig så att glaset inte belastas eller skadas under flytten. 720liter vatten och fisk i vardagsrummet (eller någon annanstans) är inte att leka med!
                  Jag låg vaken de första nätterna då mitt akvarie "satte in sig" och knakade lite då och då!!!

                  Det var lite av mina tankar! =)
                  Lycka till,
                  /Kid

                  Kommentar

                  • champ
                    • May 2003
                    • 167

                    #10
                    asså jag skulle nog hellre ha ett mindre med mer kvalle på sakerna... men jag vet inte... utrymmet e inga prob... ska flytta och få ett 22(!)m2 stort rum
                    Inte alltid jag har rätt... men oftast

                    Kommentar

                    • Frizze
                      • March 2003
                      • 216

                      #11
                      Visst vill man bara ha störra och större, men om man fortfarande lever på månadspengen, så finns det en liten ekonomisk del i det hela också....
                      //Jakob

                      Kommentar

                      • peppito
                        • December 2003
                        • 1612

                        #12
                        Priset är iofs men du måste nog räkna med att skaffa en till ramp me minst två lysrör. Enligt mitt tycke är två lysrör för det akvariet på tok för litet. Jag skall kompletera mitt och det är endast 130 lång ca tusen pixs för en dubbel ramp. Men i övrigt ser det bra ut, men tilläggas bör att jag sett billigare. Det är även svårt att sätta ett värde på ett akvarium om man inte vet hur gammalt det är.
                        "du ångrar bara det du inte gjorde"

                        Kommentar

                        • Nikita23
                          • March 2004
                          • 60

                          #13
                          Jag kan bara berätta att jag har inte ångrat mig....(än)..
                          Jag köpte mitt kar för två veckor sen och hade ett 200 liters förrut. Nu när man vant sig så är det inte så stort men jag är överlycklig över det. Jag köpte det på en annons i dagstidningen.
                          Jag gav 1500:- för ett 540l alu kar med ställning, grus, ny utv. pump, ramp, massor av grus och inredning. Jag tror jag gjorde ett riktigt klipp!!! Inga repor eller nå´t. Skitfint!
                          100 liters marin yngel
                          100 liters alukar sällskaps
                          540 liters m.skalarer,silverhajar, praktbotior,sorgmanteltetror,ancistrus
                          200 liter alu kar tomt
                          30 liters helglas tomt

                          Kommentar

                          • Frizze
                            • March 2003
                            • 216

                            #14
                            Ja, det var grymt billigt.
                            //Jakob

                            Kommentar

                            • Mohlén
                              • January 2004
                              • 273

                              #15
                              Champ här har du annars ett 720L kar för 4500:- med heltäckande ljusramp!
                              http://www2.blocket.se/view/2236041.htm?l=0&c=1&city=0

                              Kommentar

                              Arbetssätt...