gammali silicon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    gammali silicon?

    hur ser man om silikonet är för gammalt? Eller är det bara att testa, läcker det ej så är det ok? Vill gärna veta det är ju ej kul med 375 liter vatten på golvet...
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • manta
    • December 2003
    • 147

    #2
    När silicon är gamalt så bir det stelt, testa och känna på fogarna om de är mjuka eller inte. Tyvärr det enda sättet jag vet om hur man kan se om det är gamalt eller inte.

    MVH Markus
    - 320L-Malawi Akvarium
    - 222l-sydamerikanskt
    - 60l yngelakvarium
    http://malawiciklider.tk/

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      Någon mer som vet? Vill gärna ha fler svar!!
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • profit
        • March 2003
        • 46

        #4
        Om du är osäker är det väl lika bra att foga om? Det kostar ju inte mycket, mest svett och tårar

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Mkt intressant fråga. Hur gammalt silikon kan vi lita på?

          Jag har varit med om att silikonfogen släppt i hörnet på cirka 5 år gammalt akvarium på 80-talet (och blött blev det). Jag har nu fyllt ett minst 20 år gammalt 70 l akvarium - men eftersom jag är en fegis så har jag förstärkt övre kanten med 5 cm bred duck tejp.

          Så min följdfråga är - hur gamla silikonlimmade akvarier finns det därute???

          /Erik

          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Jag har kännt på hörnerna och det är mjukt, ger efter när man trycker med nageln,försiktigt.
            Jag skulle väldigt gärna slippa silicona om för att akvariet innehåller uppbyggt frigolit "bakgrund" som täcker sidorna, delar av botten och nästan hela baksidan. Mycket fina klippfornationer.
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Vad är duckteip? Köper man det i akvarieaffär? Sätter man det i hörnen?
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • Jeza
                • January 2003
                • 379

                #8
                tror jag inte fel så är ducktejp samma som silvertejp (el liknande i alla fall), borde finnas på de flesta varuhus och i bygghandeln.
                Orcae Ita!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Denna fråga har diskuterats många gånger tidigare i forumet - har ett korrekt akvariesilikon applicerats på ett korrekt sätt så kan det hålla nästintill hur länge som helst - själv vet jag flear exmpel på silikonakvarier som fungerar utan problem efter 20 år.

                  Å andra sidan har man använt ett silikon av låg kvalitet eller glasytan inte har rengjorts noggrant innan limningen så kan silikonen mycket väl släppa i förtid - hur snabbt varierar naturligtvis hur stort felet är - det kan vara 1 sekund eller 10 år.

                  Att så många pratar om att man skall vara försiktig med silikonen i gamla akvarier beror nog mest på den traditionella synen på att gamla akvarier alltid läcker - så var det nämligen fram till sextio-talet då man började använda silikon istället för de kittade akvarier som man använde tidigare.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    då behöver man kanske inte vara så orolig? Om man fyller det med vatten och låter de stå några dagar kanske de är ok? Jag förstår oron vi själva har precis renoverat de rum akvariet ska stå i och det skulle inte vara roligt att renovera om men och andra sidan får man väll ta risken! Akvarium vill jag ju ha!
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
                      Denna fråga har diskuterats många gånger tidigare i forumet - har ett korrekt akvariesilikon applicerats på ett korrekt sätt så kan det hålla nästintill hur länge som helst - själv vet jag flear exmpel på silikonakvarier som fungerar utan problem efter 20 år.
                      Så sa man på 80-talet också - även om man inte hade ngn uppföljning då. Men erfarenheterna måste väl vara större nu. När jag var akvarist på 60-talet var det kitt som gällde med alla dess problem som du beskrev. När kom silikon egentligen. Det var standard 1978 det vet jag i alla fall. Så finns det 25 år gamla silikonakvarier i drift. 30 år??? Rapporter tack - skulle i alla fall lugna mej lite mer.

                      DUCK tejp finns här och där - Clas Ohlsson har silverfärgad. Men jag gillar MAXIs svarta. Har även lagat ett läckande garage tak med detta. / Erik
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Så sa man på 80-talet också - även om man inte hade ngn uppföljning då. Men erfarenheterna måste väl vara större nu.
                        Jo självklart så är erfarenheten större idag eftersom silikonen har funnits mycket längre - när den var ny kunde man ju inte veta vad som skulle hända i framtiden.

                        När kom silikon egentligen
                        Det kom till akvariehobbyn i större skala på sextiotalet som jag skrev ovan.

                        Så finns det 25 år gamla silikonakvarier i drift. 30 år??? Rapporter tack - skulle i alla fall lugna mej lite mer.
                        Det är väl snarast så att akvarieglaset med tiden blir väldigt repigt och då kasserar man dom av estetiska skäl.
                        Mitt äldsta akvarium är ett egenbygge på ca. 200 liter från slutet av 70-talet - det är dock inte igång idag men hade igång det som en tillfällig "förvaringsplats" för något år sedan.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Kjell!

                          När på 60-talet???
                          Inte när jag köpte akvarium då men det var väl senast 1965.
                          Då var det fortfarande kitt som gällde.
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            När på 60-talet???
                            Vet inte exakt när - det kom väl pö om pö.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Charlieboy
                              • February 2004
                              • 27

                              #15
                              På 1940-talet började kommersiell tillverkning av silikon, redan 1823 tog forskningen början när Berzelius upptäckte kisel (latin = silicum )

                              Johan.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...