Fullständigt paket?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    Fullständigt paket?

    Har hittat ett paket som innehåller följande:
    Bänk, akvarium, pump, filter, värmare, ramp samt lysrör

    men vad bör jag tänka på att skaffa mer för attiraljer om det skall vara till ett 100 liters sällskapsakvarium?
    "Failure does not require planning"
  • Mohlén
    • January 2004
    • 273

    #2
    Termometer, vattenpreparat, mat, fisk, vattentester, algmagnet, timer, diverse inredning.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Förmodligen behöver du också ett bättre filter. Dom som säljs med paket är oftast för små. Om du vill ha vackra växter kanske du behöver fler lysrör/armaturer.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • oresare
        • December 2003
        • 273

        #4
        En timer så du slipper slå av och på rampen. En håv, om du har malar även en finmaskig som inte deras skäggsömmar fastnar i. En algskrapa gillar jag. En termometer. Fiskmat. Jag skulle inte våga starta ett akvarium utan bra vattentester också. pH och nitrit åtminstonde. Inte de dumma stickorna som bara visar fel för mig. Dyra och dåliga. Blev riktigt lurad av dem förrut innan jag köpte vätsketester och fick helt andra och mer rimliga resultat. Eventuellt lite startvätskor som nitritnedbrytare och sådant. Trädgårdsslang som går att koppla till duschen underlättar vattenbyten otroligt. Det går fortare, enklare och man sköljer inte upp allt från botten när man häller i vattnet som det lätt blir om man hinkar.

        Något bottenmatreal som passar dina fiskar. Annan inredning som stenar, rötter och växter kanske. Fiskar så klart...

        Sedan så har den där listan en tendens att växta. För mig så blev de kommande sakerna på listan ett par mindre akvarier, nya ljusramper, ett nytt objektiv till kameran för bättre bilder, ett större akvarium osv

        /olivia, riktigt biten

        Kommentar

        • Neptun
          • March 2004
          • 719

          #5
          Det är ett Juwel - Rekord akvarium.
          Hur kan jag i så fall förbättra filtret på det?

          Jo, fisk o växter m.m. hade jag redan räknat med som extra kostnad. =)
          Det var mer de övriga prylarna jag undrade över, men det är mest små grejer låter det som.
          "Failure does not require planning"

          Kommentar

          • ViZiR
            • December 2003
            • 490

            #6
            En av vattenpreparaten du ska köpa är Aquasafe.
            det är absolut nödvändigt enkligt mig, eftersom det tar bort tungmetaller och klor ur vattnet.
            <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
            </font id="Comic Sans MS"></b>

            Kommentar

            • crossniklas
              • October 2003
              • 223

              #7
              Om det är ett juwel så behöver du inte skaffa ett nytt filter.

              Kommentar

              • Robot
                • February 2004
                • 1174

                #8
                Har ett Juwel Rekord 110 och det filtret är perfekt för det karet, byt det inte..

                Skaffa en ute/inne digitaltermometer så kam du lägga sensorn som ska vara utomhus i akvariet och mäta där...

                AquaSafe eller liknande vattenförberedning är superbra oxå, kickstarta bakterierna lite..

                Köp saker efterhand som du märker att du behöver dom..

                Men framförallt - planera ditt fiskköp riktigt noga! Vilka arter, hur många osv...

                Kommentar

                • starman_
                  • March 2004
                  • 791

                  #9
                  Hej!
                  Dom lysrören man får med i paketet e kassa enligt en handlare.
                  Köp rött och blått lysrör så får du vackra färger på dina fiskar.
                  Mitt startkitt gick på 7000-8000kr sen tillkom fiskar mm. Glöm föressten inte köpa reflektorer till dina lysrör...

                  Kommentar

                  • Holmby
                    • February 2004
                    • 1118

                    #10
                    Du har allt det viktiga för att komma igång. Men en termometer bör du nog komplettera med. Den kostar allt från 10 kronor och uppåt.

                    Allt annat som folket i denna tråden rekommenderar är kul saker som kan vara bra att ha. (Det är ju alltid kul med nya saker).

                    Filtret räcker säkert också till. Se bara till att göra regelbundna vattenbyten. Starta upp akvariet med några få fiskar som får gå en tid så att en bakterieflora kan börja bildas.

                    Vad vill du ha för fiskar???

                    Kommentar

                    • Neptun
                      • March 2004
                      • 719

                      #11
                      Jag hade tänkt mig guppys och kardinaltetra, men även någon algätare. Skulle gärna ha en eller två Zebra pleco, men de verkar inte äta så mkt alger så jag kanske behöver ett par pygmé sugmal eller liknande istället.
                      "Failure does not require planning"

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Angående filter skrev jag
                        Förmodligen behöver du också ett bättre filter. Dom som säljs med paket är oftast för små
                        Detta var innan jag visste vad det var för kar du skulle köpa. Som andra har sagt så räcker det ganska så långt med det filtret du har.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • jorgen41
                          • December 2002
                          • 2087

                          #13
                          Bara ett påpekande.
                          Varför krångla till det med vatten preparat jag har aldrig använt det och mina fiskar har alltid trivts mycket bra. Och med det menar jag fina färger, lek villiga och aldrig en död fisk (förutom när dom tagit ihjäl varandra :-).
                          http://www.aquascapes.webhop.net
                          http://jorgensblog.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • mohlin
                            • January 2004
                            • 1487

                            #14
                            Slangar o hinkar osv för vattenbyte. Själv kör jag med en 10 liters vattenkanna. Skvimpar inte så mycket, och lättare att hälla ur.

                            Kommentar

                            • Neptun
                              • March 2004
                              • 719

                              #15
                              Det var en bra idé! vattenkanna skall jag nog försöka skaffa mig.
                              "Failure does not require planning"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...