Funderar på att byta filter!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millas
    • February 2003
    • 204

    Funderar på att byta filter!!!

    Hejsan allihopa!!

    Jag har nu 2 st fluval 4+ inner pumpar till mitt 540L
    och funderar att byta till Ytter filter!!! Har någrfa frågor vad skiljer dessa åt??
    Eheim 2028 professional II ytterfilter pris:2708kr
    Eheim 2128 professional II pris:3822kr

    Förutom priset då??

    Och ni som har ytterfilter vad rekommederar ni??
    Eheim vilken då i så fall??

    Mvh Milla
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    P 2-filtren är kanonbra.
    Om man skall välja 2128 eller 2028 är väl mycket om man tycker det är värt lägga ut 1100 spänn för att slippa ha doppvärmare i karet. Jag tycker inte det, men det är ju mycket en smaksak och hur gott ställt man har det, och fler finesser betyder mer som kan krångla, även om nu Eheim brukar vara tillförlitliga.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Jag har hört att filtren med inbyggd doppvärmare brukar krångla, bland annat att det är stor risk att värmaren går sönder. Men det är bara vad jag har hört.
      Jag skulle ta en utan doppvärmare!
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • apan_ola
        • March 2003
        • 280

        #4
        Varför måste du ha ett eheim? Mitt fluval ytterfilter går toppen! Superenkla att rengöra, alla reservdelar finns löst och så får man det för en vettig peng till skillnad från Eheim, men det är vad jag tycker.
        Men om du ska välja bland dom där två filtrena så ska du välja den billigare (2028) eftersom jag har hört att den strular med värmaren som är inbyggd.
        Lycka till med valet!

        /Anton
        160 liters sällskap

        Kommentar

        • Millas
          • February 2003
          • 204

          #5
          Så Fluval är bra när det gäller ytterfilter?? Har hört att impellerna måste bytas ofta för att dom går sönder och att dom för ett oväsen!!

          Så det stämmer inte eller??? Vad kostar dom??
          Jag har inte så stor plånbok pga går på sjukersättning = pension.
          Är dom bättre än eheim ??
          Mvh Milla

          Kommentar

          • Poseidon
            • February 2003
            • 1255

            #6
            Eheim filter var en gång kvalitetsfilter fast nu ä dom lika plastiga å av varierande kvalitet att dom lever på sitt goda rykte dom en gång hade...Det finns ytterfilter som ä minst lika effektiva å till hälften av priset för vad en Eheim kostar.

            Jag har själv 2 gamla Eheim filter (68-69 årsmodeller) som fortfarande går det skulle inte de nya Eheim klara av garanterat.
            Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

            Kommentar

            Arbetssätt...