rör dåligt eller bra??????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dolken
    • February 2003
    • 605

    rör dåligt eller bra??????

    hejsan! jag tänkte göra ett slags reningsrör ett 100mm plaströr med förslutning i båda ändorna,lock med gäng. en slang in och en ut.röret tänkte jag fylla med keramiska rör vad tror ni??
    inget akvarium längre har inte råd längre....
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Nån som begriper?

    Kan du förklara lite tydligare. 100 mm är 10 cm, vad är diametern på det?

    Kommentar

    • Robot
      • February 2004
      • 1174

      #3
      100 mm är diametern...

      Ju längre röret är och ju mer filtermaterial du har i det desto bättre är det...

      Har själv funderat på hur det blir om man tar ett rör som är typ 2 dm kortare än karet och gräver ner det under sanden längst bak i karet, sätter en pump i ena änden och fyller det med filter så vattnet får sugas genom alla filter..

      Kan nog funka...

      Kommentar

      • jolon
        • December 2002
        • 1075

        #4
        *S* Funderade på en liknande grej,, att ta ett bamburör (helst fake) sätta en minipowerhead i ena änden och fylla hela skiten med filter matta och låta den ligga fullt synlig i karet,, om man lägger det diagonalt genom hela karet så får man ut en hyffsad filtervolym (förutsatt att man har rätt diameter)
        My internet should be readonly.

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Är det inte enklare att köpa ett vanligt ytterfilter? Hur lyfter man upp ett sådant "rör" ur akvariet utan att få hela golvet fullt av vatten?

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            För enkelt
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #7
              OK. Jag förstår. Jag ger också upp att förstå hur män/pojkar är funtade uppe i huvudet.

              "Vi VET att Eheim gör toppenbra filter som bara fungerar hela tiden och dessutom är enkla att hålla på med, MEN vi vill ändå lägga ner tid o pengar på att se om vår lösning är bättre..."

              Suck.

              Kommentar

              • Peter_F
                • October 2003
                • 693

                #8
                Vår strävan att driva utvecklingen framåt. Gå dit ingen har gått tidigare.

                Sen kommer den bittra verkligheten ikapp en och man inser att det är en hårfin linje mellan geni och tok...

                "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
                Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

                Kommentar

                • gugges
                  • May 2003
                  • 893

                  #9
                  Har gjort just ett sånt filter... ytter filter... varit igång i runt 10mån nu och det funkar kanon... kolla in min zoon för lite bilder!
                  Guardians Of Catfish - www.goc.se

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Men alltså.... Nu är jag kvinna men ändå så nappar jag genast på dom här funderingarna... Gugge, varför bygga det som ytterfilter??? Det är ju säkrare om man kan ha ett sånt där filter i karet i stället... var ligger fördelarna med att ha det utanför (säkert någon teknik som jag inte fattar :-)??? Eller är det bara estetik det handlar om??? Jag tyckte bamburörsidén lät kanon... kan inte vara svårare att lyfta än ett ytterfilter...nästan...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • jolon
                      • December 2002
                      • 1075

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Nanc
                      Jag tyckte bamburörsidén lät kanon... kan inte vara svårare att lyfta än ett ytterfilter...nästan...
                      Det enda problemet jag sprang på med bambun var just,, bambu det luktar,,,moget efter ett tag men får man tag på en fejk bit så är det intressant igen,, andledningen till att jag inte vill ha ytterfilter är pga jag inte vill ha en massa rör och skit från burken utan strävar efter en helt ren profil inga sladdar inga ramper och teknik (Jupp det är duktigt låååångt dit) )
                      My internet should be readonly.

                      Kommentar

                      • gugges
                        • May 2003
                        • 893

                        #12
                        Ja det är helt enkelt för att jag inte ville ha nått i det karet! jag kör på modellen att lägga ett smalare rör i akvariet längsmed baksidan och sen ett pumphuvud med... men det syns ju... även om de är grå istället...hade så i 112 liters förut men har ersatt det med ett ytterfilter och ett innerfilter nu... innerfiltret pumpar mest för att skapa strömt vatten och som partickelfilter... 450 Liters är "sällskapsakvariet" och det är där för att vara just lite snyggare så alla tekniksaker skulle ut från bruken helt enkelt! på det senaste har det inte ens blivit rör i de andra akvarierna... bara zoopetvarianten... för mycket att göra helt enkelt :/ och att de andra kräver lite mer filtermatta trots att de är "små" men hade jag velat ha det kliniskt så hade jag nog sparat till en BTN... de är svårslagna och man får in filtret bakom..
                        Guardians Of Catfish - www.goc.se

                        Kommentar

                        • mohlin
                          • January 2004
                          • 1487

                          #13
                          jolon

                          Ingen belysning?

                          Kommentar

                          • jolon
                            • December 2002
                            • 1075

                            #14
                            Ursprungligen skickat av mohlin
                            jolon

                            Ingen belysning?
                            Hängande från tak, inga täckglas och rötter som går över ramen.
                            My internet should be readonly.

                            Kommentar

                            • jolon
                              • December 2002
                              • 1075

                              #15
                              Det här är en första ide på hur det skulle se ut: (OBS snabb skiss!!) http://lichlord.org/~jolon/
                              Det var innan jag fick reda på att bambu börjar lukta (läs stinka!)efter ett tag
                              My internet should be readonly.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...