Första "rengöringen" av ytterfilter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcus_swe
    • July 2003
    • 483

    Första "rengöringen" av ytterfilter.

    Nu har mitt ytterfilter varit ihång sedan slutet av november förra året och flöden har minskat kreftigt. Troligtvis på grund av att det är en massa skit i filtret.

    Filtret är ett Eheim 2222pro och inehåller Eheims "makaroner" och "kross"... Samt dom två filtermattorna som ligger mellan korgarna.

    Hur skall jag gå tillväga för att rengöra det på rätt sätt så att inte alla bakterier dör?

    Min tanke är att fylla en hink med blandat akvarievatten och kranvatten (som tempen är ca 26 grader på) och sedan flytta ur alla delarna ur filtret dit. Sedan ta bort filtermattan från korgarna och skölja ur dom ordentligt (inga bakterier direkt i dom va?) under kranen (ljummet vatten) så dom blir (helt?) rena från skit. Sedan ta korgarna och under en kort stund skölja dessa under kranen. Ta själva filterbehållaren och skölja ur denna nogrant för att sedan sätta ihop filtret och fylla på med det vatten som finns i hinken (få tillbaka vissa bakterir på så vid?).

    Låter detta vettigt? Hur kort tid har jag på mig att få igång filtret igen innan "alla" bakterier dör?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Skölj rent filtermaterialet under vanligt kranvatten (med ungefär samma temp. som akvarievatten). Att skölja rent filtermaterialet i akvarievatten är helt onödigt.
    Om filtret redan efter så få månader börjar tappa i effekt så behöver du dra ner på matningen i akvariet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • marcus_swe
      • July 2003
      • 483

      #3
      Har inte tänkt att skjölja det i akvarievatten.. vet inte vad du fick det ifrån.

      Matning kan det inte vara som satt igen filtret då jag nästan svälter mina fiskar och matar dom ca 3 ggr per vecka (jo dom lever och är glada och pigga). Däremot så sitter insuget ända ner mot botten och faktiskt lite ner i gruset... det brukar ofta vara nästan igentäppt och när man då rensar detta åker nog en helt del skit in i filtret. Skall kapa rörert vid rengöringen....

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Jag brukar göra som du beskrev i ditt första inlägg Marcus... men jag vet inte om det behövs... brukar vara lite överbeskyddande mot mina bakterier :-)
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Har inte tänkt att skjölja det i akvarievatten.. vet inte vad du fick det ifrån.
          OK läste ditt inlägg dåligt såg bara att det stod akvarievatten i texten, men det gällde att du skulle flytta filtermaterialet i akvarievatten.
          Filtermaterialet behöver inte flyttas i vatten alls, men normalt tar man väl med sig hela filtert till "sköljrummet" och tar i sär det där för att inte skvätta med vatten.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Se till att göra rent in- och utblåsningsrören. De kan täppas av skit och bakterier.
            Angående filtret, ta och skölj korgarna med meterialet lite snabbt i ljumet vatten, du ser om de är igenkläggade. Skölj filtermattorna lite noggrannare även dem i ljummet vatten. Troligen de som kläggat igen. Om du gör detta inte allt för långsamt, så kommer din bakteriekultur att klara sig relativt bra.
            Se bara till att korgarna med materialet inte torkar, utan är fuktiga hela tiden.
            Så gör jag i vart fall.

            Oftast är det slangarna som behöver göras rena, det finns slangborstar som fungerar utmärkt. Jag kör in dem bakvägen från filtret (med en hink under, eftersom stängningsventilen måste öppnas) och upp så långt det går. När jag sedan drar ut borsten samlas skiten i hinken, sedan är det bara att stänga ventilen och sätta tilbaka allt.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • marcus_swe
              • July 2003
              • 483

              #7
              Aukajj!

              Slangarna är lite skitiga men jag "orkar" inte göra rent dom nu och jag tror faktiskt inte det behövs ännu.. får bli om några månader.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Med en finare bit filtermatta som förfilter så fastnar de fasta föroreningarna där.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                Arbetssätt...