akvarium bygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BollzterX
    • February 2004
    • 45

    akvarium bygge

    Hej hade tänkt att bygga ett akvarum men har alldrig gjort detta förut så lite råd hade varit på sin plats jag tänkte att 2,5x0,8x0,8=1600 skulle vara bra?..Kom med kommentarer.
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #2
    Jag tycker att 80 högt är i mesta laget. Svårt att nå ner i karet + att det är svårt att få bra ljus i ett så högt kar. 60 högt räcker tycker jag.

    Kommentar

    • Dr. Strange
      • March 2003
      • 995

      #3
      Det kostar ungefär lika mycket att göra ett som att köpa ett färdigt.
      " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

      Kommentar

      • rindberg
        • March 2004
        • 196

        #4
        Håller med om att 80 högt låter blodigt! <u>Tänk på att trycket ökar med höjden men inte med bredden!</u> Det kommer bli rejält tryck om du har 80 högt = tjockt glas = mycket dyrare!

        Kolla på blocket, där finns det bland annat ett 2000L som inte är ihopsatt än http://www2.blocket.se/view/2051986.htm?l=0&c=1&city=0 om man vill kan dom limma det åt en, för visso inget pris utsatt.

        Men visst skulle det var snyggt men ett rejält djupt akvarium! Gällade lyste tror inte jag det blir nå problem, det måste väll kanske inte var helt ljust på botten!? Det är det ju inte i verkliga livet, kan förvisso bli och se lite mörktut kanske?
        Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
        Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

        Kommentar

        • jimmy
          • February 2003
          • 222

          #5
          Om det kostar lika mycket att göra det själv som att köpa så har du blivit lurad av din glasmästare eller nått för du kan göra det för halva priset.
          Iallafall dom lite större karen

          Kommentar

          • bjurstrom
            • March 2003
            • 233

            #6
            Jag har svårt att tro att något akvarium blir billigare att bygga själv. Men det beror nog på var man bor.

            I göteborg är det mycket billigt med färdiga akvarier, men jag har inte hittat någon glasmästare med billiga glas.

            Köpte t.ex. ett nytt 54 liters för 199 kronor för ett tag sedan. måtten 60*30*30 = 0,72 m2 glas 4 mm = 275 kr / m2.
            och ett 112 liters för 349 kr.
            måtten 80*35*40 = 1,2 m2 glas 6 mm = 290 kr / m2

            Hos en glasmästare får du ge minst 400 kr/m2 för 4 mm och 600 kr/m2 för 6 mm glas. Så ett billigt färdigt akvarium är ca halva priset jämfört med att köpa glas och bygga själv i Göteborg. har svårt att tro att det går att hitta 6 mm glas i sverige för under 300 kr/m2, men det kanske går??

            Andreas
            min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

            Kommentar

            • Poseidon
              • February 2003
              • 1255

              #7
              Ursprungligen skickat av BollzterX
              Hej hade tänkt att bygga ett akvarum men har alldrig gjort detta förut så lite råd hade varit på sin plats jag tänkte att 2,5x0,8x0,8=1600 skulle vara bra?..Kom med kommentarer.
              Jag köpte ett gäng 54 liters á 185:- inte ens i närheten av det skurna glasets pris...Helt sjukt!!!
              Större kar är åxå/blir billigare om man beställer de färdigt limmade.
              Eftersom det ä första gång för dej att sätta ihop ett kar så är det nog tänktvärt att tänka om.
              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

              Kommentar

              • Magnus Olsson
                • January 2002
                • 99

                #8
                Kolla på blocket, där finns det bland annat ett 2000L som inte är ihopsatt än http://www2.blocket.se/view/2051986.htm?l=0&c=1&city=0 om man vill kan dom limma det åt en, för visso inget pris utsatt.
                Han ska ha 7000:- för hela och 4000:-/st om han delar det på mitten, jag har kollat med honom det finns i Söderhamn om han inte har sålt de redan.

                Jag ska byta ett glas i mitt akvarium och ett 1200x500 8mm glas kostade 860:- så ush va de kostar med glas
                /Magnus

                Kommentar

                • Dr. Strange
                  • March 2003
                  • 995

                  #9
                  Jimmy: ta ett 960 liters akvarium som exempel, 200x60x80 Längd/höjd/bredd, Det har 10mm glas i alla rutor och kanske 12mm i botten, men minst 10mm.

                  Det går att köpa för 5000kr fabriksgjort, helglas kar.

                  ring runt och kolla hur mycket du kan köpa glaset för.

                  //Marcus
                  " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                  Kommentar

                  • Dr. Strange
                    • March 2003
                    • 995

                    #10
                    Och angående karet som skulle delas eventuellt, 4000kr tycker jag inte är billigt för ett 1000 liters kar när du kan köpa 960 liters nytt för 5000kr.

                    //Marcus
                    " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                    Kommentar

                    Arbetssätt...