Var köpa filtermatta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Jag köpte två filtermattor 50*50 10pp (tror jag, vet inte exakt vad måtten står för) på en akvarieauktion och fick dem så oförskämt billigt (50 kr styck) så jag undrar om jag hade jätte tur, eller om det här är något annat än de filtermattor som säljs i affärerna. Hur avgör jag det i så fall?
    Nu har du inte skrivit någor om tjockleken så det går ju inte att säga något om hur prisvärt det var.
    Sedan rent allmänt om filtermattor så finns det sådana som innehåller cellulosa och sådana som inte innehåller cellulosa - de med är betydligt billigare men går inte att ha i vatten eftersom cellulosa med tiden löser sig i vatten.
    Utseendemässigt går det inte att skilja dem åt - men innehåller filtermattan cellulosa så brinner den med öppen låga, innehåller den inte cellulosa så smälter den bara ner när den utsätts för eld - man kan ju prova på en liten bit.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • kia
      • August 2003
      • 366

      #17
      Tack för tipset!! Ska testa så fort jag kommer hem ikväll. (ska kolla tjockleken också, jag tror de var 5 cm tjocka, men eventuellt mera).

      Vad gör jag med dem om de är cellulos? Klipper till dem så de passar köksfläkten?
      Nybörjare, Nivå II .
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
      "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Vad gör jag med dem om de är cellulos? Klipper till dem så de passar köksfläkten?
        Låter som en bra idé - det är faktiskt just i ventilationssystem som de är avsedda att användas.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kid
          • February 2004
          • 183

          #19
          Filtermattebiten på denna sida är ju 45x10x10 cm http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=198 så här är det en 10 cm tjock matta som använts så självklart sätter man här inte ihop flera bitar.
          "10cm tjock"? Du menar 45 cm tjock?
          Låter kanske tjatig men du har alltså använt en 45cm tjock med 10cmx10cm's area filtermatta till pumpen?!
          Problemet är att jag har kollat både på aquaristic och pwss och det tjockaste dem har är 10cm som varierar i area upp till 200cm x 200cm.

          Ska jag åstadkomma 10x10x45cm med en 100x100x10cm måste jag ju klippa och sätta ihopa flera bitar!?? (vilket du inte gjort)

          Nånstans måste jag ha missförstått! Eller var finns det filtermattor som är mer än 10cm _tjocka_?

          mvh
          /Kid

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Hur är det med matematiken?
            Tar du en 10 cm tjock matta och skär ute en bit som är 10x45 cm så blir biten 10x10x45 cm.
            Av en 10 cm tjock matta som är 100x100 cm så kan du skära ut 22 bitar som är 10x10x45 cm
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #21
              När det skrivs om kvadratmeter pris, så tänk på att det blir en del spill för butiken när kunder ska ha olika storlekar på sitt filter.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Kid
                • February 2004
                • 183

                #22
                Döhh!!!
                Jag skäms! Och så ska jag kalla mig själv naturvetare...
                Naturligtvis har du helt rätt!

                mvh
                /Kid

                Kommentar

                • kia
                  • August 2003
                  • 366

                  #23
                  Suck, filtermattan brann med klar gul låga, definitivt cellulosa. Nu får den klippas till, till köksfläkten.......

                  Uppdatering: Nä, inte köksfläkten föresten när jag tänker efter. Med tanke på vilket fart den tog eld och brann är det nog ingenting att ha där... Kanske det går att använda istället för skumgummi när man stoppar en kudde..... 100 spänn åt pipan. Ingen förmögenhet, men lite irriterande!
                  Nybörjare, Nivå II .
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                  "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                  Kommentar

                  • dolken
                    • February 2003
                    • 605

                    #24
                    www.pwss.nu 750kr för en kubikmeter
                    inget akvarium längre har inte råd längre....

                    Kommentar

                    • JR
                      • April 2003
                      • 2112

                      #25
                      aquaristicshop.com är billiga på filtermatta..
                      50*50*10 räcker låångt till såna filter, kostar bara c:a 170 kr.
                      + 80 kronor i frakt, men man kan ju passa på att köpa fiskmat & sånt som är under halva priset =)
                      http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=276110+*+276111+*+276112&t=temar tic_e

                      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                      Kommentar

                      • klara
                        • September 2002
                        • 1112

                        #26
                        Har precis byggt filterkammare och hade en för kort bit hemma. Panikbeställde 50x20x10 från PWSS... 170 kr inkl. frakt, tog en dag så hade jag den i postlådan. Så är det bråttom är det PWSS som gäller.
                        /Klara
                        ------------------------
                        Min hemsida
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Torstensson
                          • June 2002
                          • 1964

                          #27
                          www.akvanet.dk Klart billiagst på filtermatta..

                          Kommentar

                          Arbetssätt...