Bio-nip till Bio-Denitrator???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    Bio-nip till Bio-Denitrator???

    Har kommit över en hel låda med akvariepryttlar som jag håller på att försöka analysera...
    I lådan finns en obruten förpackning av dessa Sera bio-nip... det står en överskrift också "Activating the Bio-Denitrator...

    Jag förstår att det förmodligen är så att Sera säljer denna Bio-Denitrator... den finns inte med i lådan (tror jag i alla fall). Däremot är det så att jag kommer att starta om en massa kar framöver och kommer att behöva typ Nitrivec... därför undrar jag om detta är något som jag kan använda till detta... om det i princip är Nitrivec i tablettform. Jag har sökt på Seras sida men inte hittat någon info... men jag är i och för sig ganska klantig när det gäller websökning.

    Är det någon som har koll på detta... skulle gärna vilja veta om jag ska slänga burken eller inte...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    TROR det är till för "matning" av anaeroba filter så du har knappast någon nytta av det om du inte har ett sådant filter.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Har aldrig hört det förr.

      En konstant, biologisk nedbrytning av nitrat erhålls med Sera bio-denitrator i vilken det bildas nitratreducerande bakterier. Sera bio-denitrator ansluts enkelt till filterutsläppet och på så sätt sörjer den för 36 liter nitratfritt vatten per dag.

      Är beskrivningen av den.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        En konstant, biologisk nedbrytning av nitrat erhålls med Sera bio-denitrator i vilken det bildas nitratreducerande bakterier.
        låter som ett anaerobt filter.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Nån som har en aning om hur en sån där denitrator ser ut, på ett ungefär alltså...??? Har nämligen tre banankartonger full med pryttlar där hälften är oidentifierat.... Tänker ju inte slänga något förrän jag vet vad det är så jag vet att jag inte behöver det :-)
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det finns säkert flera olika modeller men de jag sett har varit som en stor plastlåda som är hermetiskt tillsluten för att inte syre skall komma in.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              http://www.sera.de/English/autoframe.htm?url=http://www.sera.de/english/produkte/produkte.htm
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Tack ska ni ha!!! Är rätt säker på att det inte finns nån sån i min låda, så då slänger jag burken.

                Måste tillägga att jag snart ger upp det där med internetsökning... det är lite pinsamt att få länkar till ställen man har bestämt sig för inte existerar på nätet :-( Tack för länken i alla fall Kramfors...
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...