Power-Glo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jon
    • March 2004
    • 22

    Power-Glo

    Hej!

    Jag har ett 150l akvarium med några Malawi-ciklider. Detta är helt växtfritt, bara stenar och grus.
    Med i ljusrampen sitter ett Power-Glo och ett Philips AquaRelle. Är det någon som vet om dessa rör är bra? (med hänsyn till att jag vill ha så lite alger som möjligt).
    Jon
  • Jon
    • March 2004
    • 22

    #2
    Det måste väl finnas många som har erfarenhet av ovan nämnda fråga!?!
    Jon

    Kommentar

    • Robot
      • February 2004
      • 1174

      #3
      Har två stycken i mitt kar... Inga alger men växterna växer mkt på höjden..

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Med i ljusrampen sitter ett Power-Glo och ett Philips AquaRelle. Är det någon som vet om dessa rör är bra? (med hänsyn till att jag vill ha så lite alger som möjligt).
        Aquarelle har ett spektra välanpassat till klorofyllets känslighet, dvs är bra för att få makrofyter med klorofyll att trivas bra (t ex alger eller växter). Detta rör får växterna att växa väldigt mycket bredden.

        Det finns inget rör som missgynnar alger. Finns det ljus så finns det alger.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • izac
          • April 2003
          • 756

          #5
          Ursprungligen skickat av Robot
          Har två stycken i mitt kar... Inga alger men växterna växer mkt på höjden..
          Konstigt.. eftersom både aquarelle och powerglo har en liknande spektrum, vilket främst främjar utbredning hos växter.. dvs att dom växer horisontalt istället för vertikalt..
          Men självklart växer dom på höjden oxå..

          Jon.. Hur upplever du ljuset? Tycker du att det ser bra ut?
          Eftersom du inte har några växter så spelar det inte så stor roll vilket rör du väljer. Huvudsaken är att Du tycker att det ger en behagligt sken.

          Du kan alltid ta en titt på den här sidan:

          Bra jämnförelsesida mellan olika rör.

          Kommentar

          • Jon
            • March 2004
            • 22

            #6
            Jo, jag tycker att ljuset är bra. Tycker att fiskarna får fin färg men jag har fått mycket alger i karet. Syns mycket på de ljusa stenarna. Är någon brun/grå variant.

            Hade inga malar innan men har köpt 4 st Ancistrus i helgen och dom verkar otroligt effektiva, trodde inte att dom skulle vara så bra. Så nu kanske det inte blir några problem med mina lysrör!?
            Jon

            Kommentar

            • steffo
              • September 2003
              • 60

              #7
              bruna/grå alger är vcäl antingen kiselalger eller tofsalger. är de "slemmiga" och lätta att få bort så är det ofta en "babysjukdom" i karet. försvinner med tiden... dessa är kiselalger. tofsalger är det värre med. sitter som berget, fast våra malawi äter av dem... aldrig tagit överhanden. har powerglo och aquaglo i det karet.

              //steffo
              life's a bitch, 'n then u die. so f**k d world 'n lets get high!

              Kommentar

              • Jon
                • March 2004
                • 22

                #8
                Jag har bara haft igång karet i 4, kanske 5 veckor och algerna på rutorna är lätta att få bort, räcker med ett drag med magnetskrapan, svårare på stenarna pga ojämn yta(korallsten).
                Kanske försvinner med tiden alltså?
                Jon

                Kommentar

                Arbetssätt...