Akvariet läcker...!!?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Belle
    • June 2003
    • 2

    Akvariet läcker...!!?!

    Hej!

    Jag köpte ett begagnat akvarium igår, och typiskt nog så läcker det! Det verkar komma från en av bottenhörnen.

    Det är ett helglasakvarium med svart silikon, märke Aquael.
    Förre ägaren påstod att det skulle va ca 1 år gammalt.

    Nu blir jag lite fundersam; ska jag ta och byta silikonet? Eller ska kräva pengarna tillbaks och istället försöka hitta ett akvarium som inte är i helglas??
    Jag är nybörjade så jag kan inte mycket om akvarium...jag är så rädd att det kommer spricka eller nått! Vill inte behöva betala för fuktskador på golvet el förstörda möbler för att silikonet släpper. Alltså silikonet jag behövt byta eller det som redan finns där.
    Är det här något jag behöver vara orolig över, eller överreagerar jag?
    Något annat jag behöver tänka på?

    /Belinda
  • gugges
    • May 2003
    • 893

    #2
    Att det har börjat läcka kan ha flera orsaker...

    Är den yta som akvariet står på helt jämnt/i lod?
    Har du en frigolitskiva eller motsvarande under? denna behövs för att ta bort små ojämnheter...

    Hur fort efter att du kom hem med akvariet fyllde du på det? stora temperaturskillander så här års gör att man kan få problem med att det krymper och expanderar, efter transoprt i låga temperaturer så bör det få ett par dagar på sig att komma upp i den temperatur som övriga rummet har innan man fyller på det!

    Var akvariet igång när du köpte det?

    Fler frågor än svar
    Guardians Of Catfish - www.goc.se

    Kommentar

    • Belle
      • June 2003
      • 2

      #3
      Hmm...tja jag fyllde på det så fort jag kom hem, eller ja ca 1 timme efter, ville se om det läckte. Detta efter en ca 30 minuters bilfärd.

      Det står jämt..nu vet jag inte om det står jämt till 100 %... Men det ska väl inte spela nån roll de första minuterna? Borde ju inte läcka så fort om det var problemet? Hehe

      Om det nu började läcka pg.a. temperaturskillnader...har jag förstört det nu då alltså? =/

      Nej akvariet var inte igång när jag köpte det.

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        Jag tror inte du har förstört det. kontakta den du köpte det av & säg att det läcker, och att du vill ha pengarna tillbaka, det hade jag gjort iallafall.
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • Patrik_Tq
          • November 2003
          • 674

          #5
          Kontakta den du köpt av och be han köpa dig silikon och rakblad så fixar du själv att limma om det.
          Gold? Sånt har jag bara i bilen

          www.audis3.se

          Kommentar

          • Jerpan
            • January 2003
            • 103

            #6
            Beroende på hur ojämnt akvariet står så är det ju klart att det kan paja omedelbart om det vill sig illa. Undersök noga om det är ditt eget fel. Man kan inte bara gå rakt på säljaren som JR säger. Sätt dig själv i situationen att du sålt något som köparen har sönder, ska du då behöva stå för det.

            Kommentar

            • Jerpan
              • January 2003
              • 103

              #7
              För övrig så räcker det med att lägga in ett inlägg på forumet!!!

              Kommentar

              Arbetssätt...