det blir för varmt....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mia22
    • September 2003
    • 224

    det blir för varmt....

    Skaffade ett juwel hörnakvarium på 150 liter i lördags, men har problem med värmen... på dagen när jag tänt belysningen stiger det upp till 29-30 grader, kollade i morse när belysningen varit släckt hela natten o då var temperaturen på 27 grader. Kan belysningen göra så det stiger så mycket? Det borde ju inte vara doppvärmaren det är fel på eftersom det sjunker under natten, tempraturen i rummet ligger på 21-22 grader så det kan inte vara det heller... några förslag på vad man kan göra?
    MVH Maria
    MARIA
    http://marressida.com
  • Poseidon
    • February 2003
    • 1255

    #2
    Prova med att inte ha någon värmare över huvtaget...Kolla då om karet håller sej vid det generellt rekommenderade åmrådet för nästan alla typer av firrar som är 25 grader...

    Jag använder inga doppvärmare heller å mina kar har 24-25 grader om det pendlar mellan natt å dag är det inget att bry sej om...Tempen pendlar även i det naturella biotopen firrarna kommer i från.
    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

    Kommentar

    • Kent.S
      • March 2004
      • 33

      #3
      Vad står doppvärmaren inställd på?
      Om du vill ha 26C så borde det räcka å sätta den på 24c. (detta är min erfarenhet)
      Se till att termometer inte sitter för nära någon värme källa.
      Se till att du har lite cirkulation till ljusrampen med luft.
      Kallas "Sulan" av polarna.

      Den som siktar mot stjärnorna snubblar ofta på ett grässtrå.

      Kommentar

      • Mage
        • January 2004
        • 165

        #4
        Har du kollat om värmaren går någonting på dagen då det blir 29-30 grader??
        Har inte haft akvarium så länge jag heller så jag vet inte vad man bör förvänta sig av en värmare men den borde inte gå alls om det blir så mycket för varmt.
        Har ungefär samma problem jag.. Förstår inte varför värmaren går än fast det är för varmt redan.. Min går ändå tills det är upp till 3 grader varmare än jag ställt in den på och på natten sjunker det oftast till ungefär det värde som den ställts in på..
        Ursäkta om jag lånar lite av tråden men är det nån som vet om det är normalt och om det är skadligt för fiskarna med en tempväxling på 3 grader ungefär??
        Bör jag byta ut min värmare??(en splitter ny JBL Pro Temp 50W)

        Mvh//Mage

        Kommentar

        • Kent.S
          • March 2004
          • 33

          #5
          Har det blivig bättre?
          Kallas "Sulan" av polarna.

          Den som siktar mot stjärnorna snubblar ofta på ett grässtrå.

          Kommentar

          Arbetssätt...