Frigolitskiva i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • phat
    • February 2004
    • 216

    Frigolitskiva i akvariet?

    ska man ha nån frigolitskiva i akvariet mellan glaset och gruset? det var nämligen någon som sa att frigolitskivan kommer att "lösa upp sig" efter ett tag.. stämmer detta eller?
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Även solen kommer att slockna en dag
    I ett MYCKET långt perspektiv bryts säkert frigolit ner, men innan dess har man förmodligen möblerat om flera gånger och kanske rent av dött av ålderdomssvaghet.
    Frigolit håller mycket länge, skulle nästan tro att den är okej även efter 20-30 år eller mer.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • spaceace
      • February 2003
      • 257

      #3
      Har aldrig hört att frigolit kan lösas upp av vatten, du kan även använda ett liggunderlag.
      Min zoon
      Mitt fotogalleri

      Kommentar

      • nof
        • February 2004
        • 121

        #4
        Jag tycker det verkar vettigt all lägga en tunn frigolitskiva under stenar för att skydda glaset. Men det är väl ganska onödigt att ha på hela botten. Den tat ju bara plats som behövs för bottenmaterial åt växterna.
        Däremot är jag övertygad om att det är bra att ställa akvariet på en frigolitskiva.
        /Nils-Olov

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Jag har frigolit på hela botten. Växterna mår också bra av det, de tycker inte om "kalla fötter". En frigolitplatta är inte så tjock, ca 1 cm, så den stjäler ingen plats för gruset, det kommer bara att se ut som om man har 6 cm istället för 5, eller vad man nu har.

          Kommentar

          • phat
            • February 2004
            • 216

            #6
            så det är helt ok att lägga en frigolit skiva under gruset i akvariet? tänkte isåfall ha det i hela akvariet.. är det skillnad från olika frigolit märken eller?

            Kommentar

            • salo
              • January 2002
              • 108

              #7
              Man bygger ju tex hus av frigolit eller cellplast som materialet egentligen heter, Frigolit är ju ett av många varumärken.. Med andra ord så är jag ganska säker på att det klarar av att ligga i ett akvarium en längre tid.

              /Jonas

              Kommentar

              Arbetssätt...