Yngelkar....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stingray
    • January 2004
    • 35

    Yngelkar....

    Jag funderar på att köpa ett litet kar till att föda upp yngel i. Jag skulle vilja ha ett lite snyggare kar, typ ett sexkants eller ett som är helt fyrkantigt som en kub. Finns det någon som vet om det finns nån affär på internet som säljer sådana grejer till bra priser?

    Mvh Aron
    "You can pick your friends, you can pick your nose but you can´t pick your relatives" /Booger
  • Jeza
    • January 2003
    • 379

    #2
    Jag köpte ett sk. "Guppy Fiskhotell" för 675:- på www.guldfisken.se och det funkar kanon som yngelkar!
    Orcae Ita!

    Kommentar

    • Stingray
      • January 2004
      • 35

      #3
      Ok tack! Ska titta lite närmare på guppyhotellen!
      "You can pick your friends, you can pick your nose but you can´t pick your relatives" /Booger

      Kommentar

      • rindberg
        • March 2004
        • 196

        #4
        Jag tycker du ska göra ett själv! Jag gjorde nyss ett eget 40x30x30 (Höjd x Bred x Djup) ungefär 30 liter. 4mm.

        Gick till ett glasmästeri och handlade alla bitar jag behövde (234:-) köpte akvarisilikon på ClasOhlson (49:-) plus en skelettspruta (29:-)

        Alltså en kostnad på ca 300:- beroende på storlek, det finna är ju att man helt kan bestämma formen själv! Blev själv faktiskt riktigt nöjd.

        Man bör dock tänka på att silikonet ska få härda ordentligt eftersom det frigör ätiksprit medans det härdar, och det skulle nog inte fiskarna gilla. Sen är det ju vettigt att provfylla det i ex en badrum, utifall fogarna skulle brista
        Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
        Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

        Kommentar

        • Jeza
          • January 2003
          • 379

          #5
          rindberg> jag funderade också i de tankarna först. Men om man börjar räkna på hela kostnaden så tyckte jag att mitt "fiskhotell" var ekonomiskt försvarbar
          Det tillkommer ju pump (filtermaterial?), ljusramp och doppvärmare med...
          Fast å andra sidan så är det ju många som har lite såna smågrejer som ligger och tar plats i förrådet och då kan det kanske vara mer lönsamt att bara köpa ett litet kar.

          Orcae Ita!

          Kommentar

          • Stingray
            • January 2004
            • 35

            #6
            Rindberg: Är det inte svårt o få det tätt om man gör ett kar själv? Blir det inte pilligt och massa kladd med silikonet?
            "You can pick your friends, you can pick your nose but you can´t pick your relatives" /Booger

            Kommentar

            • Jeza
              • January 2003
              • 379

              #7
              Stingray> Jag silikonade själv om ett 375l för lite sen och det var inte så jäkla svårt som det kan tyckas. Det var första gången jag gjorde det så visst var man nervös första ggn man vattenfyllde det.. gahh!
              Det finns massor med trådar här på forumet om du söker som just handlar om detta ämnet!
              Orcae Ita!

              Kommentar

              • rindberg
                • March 2004
                • 196

                #8
                Ursprungligen skickat av Stingray
                Rindberg: Är det inte svårt o få det tätt om man gör ett kar själv? Blir det inte pilligt och massa kladd med silikonet?
                Det gäller att inte vara för ivrig utan ta det lung och ta en skarv i taget. Man ska se till att man lägger en jämn sträng med silikon på skarven och att det inte blir för mycket, för att förhindra att det blir luftbubblor i silikonet (blir inte lika skart fog då).

                När man lägger ihop skarvarna ska man setill att man har tillräkligt med tryck, så att alla eventuela lusftbubblor blir utpressade. Trycket ska vara kvar under de första timmarna under härdtiden.

                Man ska också setill att glaset är helt rent från smuts och fett annars kan silikonet fästa dåligt, och det vill man ju inte.

                Största anledningen till att gör ett eget är kanske inte kostnaden eftersom det inte blir mycket billigare, utan den största är att man får bestämma alla måtten själv. Lite billigare blir det nog.

                En engång, setill att ni använder akvarisilikon! Andra silikontyper kan ge ifrån sig ämnen som kan döda fiskarna!

                Det är lite pyssel och lite kladdigt men å andra sidan så är det roligt att ha gjort det själv!
                Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
                Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

                Kommentar

                • Stingray
                  • January 2004
                  • 35

                  #9
                  Ok tack så mycket för förslagen! Får la se vilket som det blir. Hembyggt eller bortabyggt......
                  "You can pick your friends, you can pick your nose but you can´t pick your relatives" /Booger

                  Kommentar

                  Arbetssätt...