Lysrör-klantat mig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmi
    • December 2003
    • 39

    Lysrör-klantat mig?

    Köpte ett nytt 54l akvarium igår. Lysröret pajade idag. Nyfiken som jag var tänkte jag studera närliggande knappar. Vred lös en rund sak,bakom den fanns en vit stav som jag RÅKADE trycka in och nu får jag inte upp den. Vet alltså inte alls vad den staven kontrollerade eller vad jag ska göra nu?! Måste jag byta ut hela locket?
    Tacksam för hjälp! HUr fasen får man lös lysrören? Ska man snurra på gängorna på var sin sida som den sitter i? Kanske var för klen för att rubba dem...
    ¤ Emmi ¤
  • Emmi
    • December 2003
    • 39

    #2
    Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig och berätta vad jag har gjort och om det går att fixa själv utan att köpa nytt tak
    ¤ Emmi ¤

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Det du "råkade" trycka på är glimtändaren (det är den som gör att lysröret tänds) Vrider man den motsols så tar man loss den.

      För att ta loss lysröret så vrider man det ett kvarts varv, och sedan skjuter man det åt sidan.

      Är du säker på att det är röret som är trasigt (eftersom det var "helt" nytt, kanske missförstod)

      Eftersom du säger att glimtändaren fastnat på något sätt (förstår inte riktigt) så kanske det bara är den som inte sitter som den ska (eller så är den trasig)
      Du kan ju alltid testa att byta glimtändaren först (den är ju mycket billigare än röret) Tänk bara på att det finns olika sorter, så ta med den gammla när du köper ny.

      Skulle det visa sig att röret fortfarande inte lyser så gör det inget att du köpt en glimtändare, dom ska nämligen alltid bytas vid lysrörs byte.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        köpte du det igår så får du väl gå tillbaka & be om ett nytt rör...det skall ju hålla mer än en dag =)
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • Emmi
          • December 2003
          • 39

          #5
          Tack heeke och JR. Jag har nu varit och fått ett helt nytt "tak" med lysrör och hela baletten. Det visade sig vara glapp i lysröret iaf.Zoo-personalen var inte helt säkra på hur glimtändaren skulle stå, dvs nertryckt eller inte så det har jag fortf inte fått svar på (de visste nog inte ens att man skulle vrida på den). Nu är iaf glimtändaren nertryckt då en i personalen hade hört med en annan att den skulle vara det. Vet nu också hur man får ut lysröret då den satt fast med skruvgängor på båda ändarna. Huvudsaken är ju ändå att lysröret funkar och att firrarna får lite ljust.Tack igen!
          ¤ Emmi ¤

          Kommentar

          Arbetssätt...