Co2 diffusor Hagen (A7698)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mavve
    • August 2003
    • 283

    Co2 diffusor Hagen (A7698)

    Är det någon som kör med denna diffusor (Hjortgatan har den)?

    Kör för närvarande CO2 via en träsyresten under utblåset, som virvlar iväg det mesta av bubblorna verkar det som. Det hade dock känts stabilare med någon proffsigare diffusor. Att köpa en reaktor för knappt 500:- känns som lite overkill (finns kanske billigare någonstans??). Har någon Hagens diffusor? Den lär vara för kar på 150-200 l så det kanske är i knappaste laget för mitt 300l, men å andra sedan vet jag inte vad de baserat begränsningen kring.

    Det jag läst här på forumet har varit diverse hemmakonstruktioner som ofta innefattat en extra pump. Detta vill jag undvika. Inte heller leda in CO2:n i pumpen.

    Är det någon som har erfarenhet av Hagens diffusor, har andra köptips inom området eller har någon annan smidig hemmalösning så bugar jag.

    // Martin



  • izac
    • April 2003
    • 756

    #2
    Jag kör med en syresten (mest till för att tynga ner slangen lite) i en plastburk. Den har jag placerad på sidan under pumpen/filtret.
    När gasen bubblar ut fastnar den först i burken där den samlas (och med tiden förenas med vattnet). När burken börjar bli full sipprar både de äldre och nya bubblorna upp under filtret där de stannar ytterligare ett tag. Sen sugs dom upp av pumpen och stannar där eller sprutas ut finfördelade i karet.

    Fungerar klart godkännt hittils. Ska försöka optimera den när jag har tid. Funderar även över andra altenativ (som helst ska vara så gratis som det bara går).

    Kommentar

    • mavve
      • August 2003
      • 283

      #3
      Jag skulle gärna vilja ha en antingen mycket diskret eller hyggligt "snygg" lösning. Jag har ett JUWEL kar, så med tanke på att pumphuset tar en del plats så vill jag helst inte ha några skrymmande installation.

      Det blir väl till att testa Hagens diffusor till att börja med om det inte trillar in något bättre tips. Den borde inte vara en sämre lösning än vad jag har nu!?

      Kommentar

      Arbetssätt...