Månljus med cold cathode?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gustav
    • February 2004
    • 377

    Månljus med cold cathode?

    Har läst igenom vad jag kunnat hitta här på forumet om lite månbelysning för fin effekt sent på kvällen. I ett par trådar har jag sett att s.k. Cold Cathode rör näms som potentiell belysning, men det verkar inte ha utvecklats vidare. På http://www.gtek.se/index.php?mode=it...9efbf2f5081cdf kan man se ett par rör. Här är även tillverkarens hemsida: http://www.sunbeamtech.com/new/produ...eries-ccfl.htm.

    Verkar i mina ögon som om det skulle funka bra som kvällsbelysning. Kan hända att ljuset är för starkt, men det borde gå att ordna. Tror ni att det går att fixa till det så att man inte behöver koppla det till datorns strömförsörjning, utan en vanlig väggkontakt istället? Tror ni att det kan vara något o ha? Någon som har försökt sig på något liknande?
    http://www.svekub.se
    Min Zoon
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Det ska ju vara 12V in till "boxen" så det är ju inga problem. Bara att fixa en trafo som lämnar 12V DC och minst 5.0mA
    Dom var ju inte speciellt dyra heller, 150 spänn för "boxen" och två rör. Sedan en hundring för strömförsörjningen tex 32-7026 på Clas Ohlson.

    Någon får gärna prova och visa bilder på resultatet...

    /heeke
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • gugges
      • May 2003
      • 893

      #3
      Har tänkt att testa den blå till mina mindre akvarium sen men ännu inte kommit till skott... de går bra att driva på 12v likspänning så vitt jag har sett,de drar runt 500mA, det man kanske ska tänka på är att den lilla transformator som är med till dem skickar ut en ganska hög spänning(mellan 600 och 700 volt på elfas variant) så att man bör inte låta det finnas risk för att den blir fuktig på något sätt!
      Guardians Of Catfish - www.goc.se

      Kommentar

      • gugges
        • May 2003
        • 893

        #4
        heeke: 12voltssidan ska ju lämna 500mA .... röret drar runt 5mA men det är efter trafon med den betydligt högre spänningen...
        Guardians Of Catfish - www.goc.se

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          OK, läste kanske lite för snabbt (tyckte det var lite) men då passar kanske 32-6320 från samma butikskedja lite bättre lämnar 1A (119kr)

          /heeke
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • gugges
            • May 2003
            • 893

            #6
            Ja den funkar nog bra! då har man lite marginal! har nog nått lämpligt liggandes hemma här från något slaktat... en tager vad en haver!
            Guardians Of Catfish - www.goc.se

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Det brukar vara så av någon konstig anledning
              Det finns hen hel del andvändbart elektronik "skrot" hemma i lådorna...

              /heeke
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Gustav
                • February 2004
                • 377

                #8
                Låter alltmer som ett projekt värt att pröva. Vad tror ni om själva rörens vattenbeständighet? Behöver man gjuta in dem i silikon eller en bit transparent slang? Hittade även ett par andra tänkbara akvarieprodukter från samma tillverkare. Laser Beam LED och Laser LED, för lite mer "spottat" ljus.
                http://www.svekub.se
                Min Zoon

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Röret i sig borde väl inte vara något problem, däremot kontakten mellan rör och kablage kanske måste åtgärdas. Svårt att säga när man inte sett grejjerna i verkligheten. Medföljande Trafo (tidigare benämnd "boxen") och strömförsörjning placeras naturligtvis smartast där inget vatten kan komma åt, alltså inte i rampen.

                  /heeke
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Gustav
                    • February 2004
                    • 377

                    #10
                    Finns praktiskt nog förlängningskablar på Gtek också, så Trafo'n kan placeras långt ifrån stänkande vatten.

                    Vad tror ni skulle bli snyggast? Blått rör? Vitt rör? Ett av varje? 10 eller 30cm? Funderar på om inte ett vitt och ett blått på 30cm skulle bli tjusigt. Vad är smidigast åtgärd om ljuset visar sig vara för starkt?
                    http://www.svekub.se
                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Ett blått och ett vitt var min första tanke också, men man skulle velat se dom i verkligheten.
                      Någonting liknande frostat glas eller halvtransparent plast borde kunna funka som ljusdämpare om det behövs. Tror föresten någon använde finmaskigt nät, typ det som sitter i vita håvar, för att dämpa just månljus.

                      /heeke
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • akvariefisken
                        • February 2004
                        • 162

                        #12
                        Ta en lämplig lampa och en transformator som är till tex en tågbana så funkar den som dimmer och du får den ljus styrka du vill ha.
                        Funkar utmärkt.
                        du kan tex ta lampor till julgran (12v) och måla dem med den färg du vill ha. Avsedd färg finns i bra färgaffärer eller hobbyaffärer.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=161652

                        Kommentar

                        • Antonic
                          • January 2002
                          • 81

                          #13
                          Jag har massa sådanna rör ni pratar om.
                          Sitter i min tävlingsbil.

                          JAg skulle ta lite silicon där kabeln går ut ur röret annars behövs inget mera göras.

                          Ni måste köpa förlängningskabeln om ni ska ha längre kabel det går INTE förlänga med annan kabel.

                          Mera frågor så ställ dom bara

                          Kommentar

                          Arbetssätt...