16 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jennyisaksson
    • September 2002
    • 6

    16 liters

    Hej!
    Jag har köpt ett 16 liter 6-kantigt akvarium. Vilka fiskar/hur många kan jag ha i den?

    Jenny
  • P-E
    • April 2002
    • 97

    #2
    Det finns många arter att välja till ett 16 liters. När man väljer fisk till små akvarier är det "små och få" som gäller. Tänk på att fiskarna fortfarande ska vara små när de blivit vuxna. Håll dig till en eller eventuelt ett par arter. Hur har du det med temperatur och vattenvärden? Det finns fisk som klarar sig i rumstemperatur, även kallare än så. Hårt vatten? Testa ungfödare. Surt och mjukt? Ett stimm rasboror eller kanske neontetror. Saknar du pump? Någon liten labyrint, t.ex pygmé gurami. Glöm inte bort killies! Det finns även malar som bara blir några få cm. Kom bara ihåg att storleken HAR betydelse!

    Personligen har jag för närvarande 26 st akvarium mellan 10-25 liter. I dessa har jag 24 arter. Intresset går mer och mer mot mindre(små) fiskar. Sista tillskottet var Microrasbora erythromicron. Firrar på ett par-tre cm ungefär.

    Per-Erik
    Per-Erik

    Kommentar

    • jennyisaksson
      • September 2002
      • 6

      #3
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Det finns många arter att välja till ett 16 liters. När man väljer fisk till små akvarier är det "små och få" som gäller. Tänk på att fiskarna fortfarande ska vara små när de blivit vuxna. Håll dig till en eller eventuelt ett par arter. Hur har du det med temperatur och vattenvärden? Det finns fisk som klarar sig i rumstemperatur, även kallare än så. Hårt vatten? Testa ungfödare. Surt och mjukt? Ett stimm rasboror eller kanske neontetror. Saknar du pump? Någon liten labyrint, t.ex pygmé gurami. Glöm inte bort killies! Det finns även malar som bara blir några få cm. Kom bara ihåg att storleken HAR betydelse!



      Personligen har jag för närvarande 26 st akvarium mellan 10-25 liter. I dessa har jag 24 arter. Intresset går mer och mer mot mindre(små) fiskar. Sista tillskottet var Microrasbora erythromicron. Firrar på ett par-tre cm ungefär.

      Per-Erik
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      Tack för svaret!
      Vi har mjukt vatten och rumstemererat. Vi har pump i akvariet.

      Jenny

      Kommentar

      • P-E
        • April 2002
        • 97

        #4
        Om du har rumstempererat vatten, så passar det bra med kardinalfisk(inte kardinaltetra!) eller kanske neontetra. Tänk bara på att belysning och innerfilter kan höja temperaturen i akvariet. Kolla först, välj fisk sedan. Ett par parametrar till att ta hänsyn till är din egen smak och tillgången i din butik. Det kanske kan vara kul om det blir yngel? Kanske guppy? Är vattnet mjukt och surt, så kan du isåfall antingen ha lite snäckskal eller kalksten i inredningen, eller så kan du tillsätta ett eller ett par kryddmått bikarbonat. Tillsätt bikarbonat ENDAST vid vattenbyten. Det kan hända otrevliga saker om du höjer ph:t på förorenat vatten. Många använder även salt till sina ungfödare.


        Per-Erik
        Per-Erik

        Kommentar

        Arbetssätt...