Foderautomat-Flingfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    • January 2004
    • 186

    Foderautomat-Flingfoder

    Jag har en foderautomat av märket eheim. Denna fungerar bra till granulerat foder. Men när det gäller flingfoder så tycker jag inte den fungerar så bra, det blir liksom antingen en massa på en gång eller ingenting alls. Så finns det någon som vill tipsa om en foderautomat som fungerar bättre med flingfoder så är jag tacksam.
  • bjurstrom
    • March 2003
    • 233

    #2
    Med stora flingor blir det lätt som du säger. Tror det är svårt att göra något åt. Problemet ligger liksom i flingorna och inte i foderautomaten. Eheims foderautomat är en av de dyrare och Ehein är ett kvalitetsmärke, så min gissning är att andra sorter fungerar lika bra eller sämre. De med en roterande skiva med fack på ska man inte använda alls till flingfoder, det fastnar lätt, men de är bra för pellets.

    Men små flingor däremot blir det mycket jämnare mängd. jag har smulat mitt flingfoder och har en liten öppning i matningsluckan, då kommer det ungefär lika varje gång.

    Men om det är bra med finfördelat flingfoder beror givetvis på vilka fiskar man har. Mina tetror vill gärna ha smått foder... men inte mina malawi...

    Andreas
    min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

    Kommentar

    • Stelin
      • January 2004
      • 186

      #3
      jag har smulat mitt flingfoder
      Jag provade också detta och nu fungerar det hela betydligt bättre. (Det passar också rätt bra till mina fiskar som är tropheus att flingorna är lite mindre.)

      Kommentar

      Arbetssätt...