Belysning till mitt 1250-1500L akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Antonic
    • January 2002
    • 81

    Belysning till mitt 1250-1500L akvarium

    Hej planerar nu att bygga ett akvarium på 250x100x50-60i höjd.

    Nu är det så att det ska ju belysas.

    Vill JÄTTEGÄRNA ha metallhalogen.
    Men har nog inte råd att skaffa det till hela akvariumet utan täntke om jag köper 3st 150W som sitter mera i framkant än bakkant och sedan 4st 120cm rör som är baktill.
    Något som skulle funka???


    Har även sett dom nya T5 armaturen på akvarielagunen, någon som har testat?

    skulle tänka mig 3st sådanna:
    Arcadia Slimline 3 serie Mini 1*150w 3500kr
    sedan 4st vanliga 120cm rör.

    Sedan har jag redan tänkt ut en LEDljus till natten så det blir lite dämpat.

    Kom gärna med ider!!


    Mvh Anton
  • Quartex
    • November 2003
    • 539

    #2
    hepp !

    Kul att du har funderat just på de måtten (250x100x50-60i höjd). Just de måtten har jag själv lekt med i tankarna. Det viktigaste för mig där är djupet på karet som ju blir en meter, jösses vad kul att få inreda det. Får se till semestern om det skall förverkligas.

    Vad har du tänkt ha i det ?

    Har funderat själv på att göra det som ett stort växtkar med endast ett stort stim Kardinaltetror.

    Men som du själv säger är ju metallhalogen det bästa till ett sådant kar. Men det är ingen dum ide att lägga rör bak och metaller fram.

    Lycka till med ditt projekt ser fram emot bilder på det sen !

    Mvh Jesper
    To boldly go where no fish gone before!

    Kommentar

    • Antonic
      • January 2002
      • 81

      #3
      Ja jag vill hellre ha MYCKET bottenyta.
      Jag kommer nog ha ex antal exotiska malar.
      Typ L25 etc etc.
      Sedan hade jag tänkt att ha antingen stimfisk eller några ciklider av någon sort.
      Har inte riktigt bestämmt mig än.
      Kan tänka mig att jag börjar med kardinaltetror när malarna är små.
      och tar någon slags ciklid när malarna är större och klarar lite större fiskar.

      Iden med både rör och halogen är att få ett bra grundljus med rören och sedan 3st spotar med metalhalogenen.
      Med spotar så blir det naturligtvis STORA områden vi pratar om
      kan tänka mig att sätta dom 83cm imellan varandra (utgår från en i mitten)

      Ja projektet är endast på ritbordet men jag måste ju ha allt klart innan man börjar bygga.
      Just nu är det vart jag ska ha det som är problemet.

      Kommer med artiklar m.m. när dte blir av.
      Men tidigast om 3månader så beställer jag virke

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Skall du ha växter i karet? Ett kar med metallhalogen och inga eller få växter kommer att bli svårt att hålla algfritt.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Diskusfreak
          • October 2002
          • 187

          #5
          I mitt kar har jag följande lösning,150 watt,500 watt, 150 watt.
          Alla dessa är metalhalogen och jag känner inte att jag skulle behöva mer.
          Precis som Tropfrog säger så bör man ha en massa växter för att klara av detta ljus. Idag så kör jag enbart med min 500 wattare tills jag fått stenkoll på Co2 anläggning samt näingstillförsel.

          Om du inte tänkt ha ett växt akvarie klara du dig gott med de mh lampor du sagt ovan. Då jag har ett längre kar men inte lika djupt så har vi relativt lika betingelser.

          Det enda problemet som du kan få är om du vill ha en marktäckande växt som kräver mycket ljus annars är det lugnt.

          Om du sedan tycker färgerna kommer fram tillräckligt på fiskarna är mer en smaksak.
          "övning ger träning"

          Kommentar

          • Antonic
            • January 2002
            • 81

            #6
            Visst kommer jag ha växter i avkariumet men mäst tåliga växter som anubias.

            Men som sagt kan få problem med alger pga ljuset men det blir att testa sig fram helt enkelt.
            Om jag får mycket alger så får man testa att lägga in flera växter.

            Tyvärr kan jag inte ha några omtäåliga växter.
            Malarna har lätt att ta bort dom

            Kommentar

            Arbetssätt...