Funderar på att byta min juweldoppvärmare pga att den för oväsen. Har tittat på en jägervärmare. Är det någon som har erfarenhet av detta märke? Vill gärna ha förslag på bra doppvärmare. Värmaren ska vara till ett 300 liters.
Bra doppvärmare?
Kollaps
X
-
Kan en värmare föra oväsen? Var något nytt för mig. På vilket sätt låter den? Instämmer med dom andra att Jäger verkligen är ett bra märke, men behövs det inte lite kraftigare (200-250W) till ett så pass stort akvarium? Kan någon vara snäll att skriva rent generellt om vilka wattstyrkor som passar till hur många liter?Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.Kommentar
-
Urklipp från Zoopets egen infosida om "värmare"
"En generell regel är att värmeeffekten på värmaren skall vara 1/3 - 1/2 watt per liter akvarievatten vid en rumstemperatur på 20-22°C. Detta kan dock variera så kontrollera temperaturen noggrant tills den har stabiliserat sig."
Alltså fungerar det precis som "gogar" säger.Bara ekonomi sätter gränser...Kommentar
-
Dimentionering av värmare beror ju lite beronde på omgivningens temperatur och utrustning i karet (innerfilter och belysning som alstrar värme).
Min doppvärmare räcker till utan att behöva jobba överdrivet mycket, men skulle det visa sig att bubbis doppvärmare är för liten kan han ju komplettera den med en liten.Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !Kommentar
-
Med dagens termostatreglerade värmare så gör det inget om man har lite övereffekt heller, en klen värmare får jobba längre för att nå samma temp som en starkare. Men man behöver inte överdriva effekten på värmaren heller.
Det var värre förr om man inte ville ha kokt eller bränd fisk och man fick springa och kolla tempen tills man hittat rätt effekt. Så det är skönt att utvecklingen går framåt ibland.Mvh Håkan
- som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).Kommentar
Kommentar