Experter Sökes?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hult
    • July 2003
    • 307

    Experter Sökes?

    Nu ska vi se hur lika åsikter ni alla experter har :]

    Scenariot: Jag har förljande fiskar nu i mitt 240L...och få inte panik innan ni läst klart hela inlägget

    2 Öronålar, 2 Fengäddor, 1 Eldål, 4 Påfåglar, 2 Pakistanbotia och 1 Pleco

    Inga av fiskarna är i någon större storlek...ännu (förutom de 2 öronålarna som är 15 cm ungefär). Men påfåglarna växer ju SNABBT! Jag har länge gått nu o letat akvarium, men till min besvikelse har de akvarium jag tittat på inte varit så roliga.

    Mina fråga till er nu:

    -Vad skulle minimum storleken på akvariet vara till dess underbara varelser?

    -Hur många L/H tycker ni att det skulle pumpas runt i akvariet

    -Sedan undrar jag också om någon här har någon erfarenhet av lecablocks ställningar till akvariet?

    -Övriga synpunkter?

    Tack för mig, hoppas det trillar in lite trevliga svar. Jag tar gärna bilder på vilken fisk ni vill om ni vill se dem.
    Alla kan ha fel ;]

    110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

    70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    #2
    720L+ om du vill lyxa, 540L om du vill ge dem minimum, alt 375L om det är 150 långt. Men 4 poffar i 375 ... mjae.

    L/H känns inte som det är det som är vitigast, viktigast är att det är stora filtermassor! Ett par rejäla Eheimtunnor om man vill vara säker. Detta gäller när du har 4 st 25cm+ grisar till påfåglar.

    Lecablcoks-ställning har ja kört på ett 540. Det fungerar men jag tycker det är estetiskt frånstötande och föredrar att tillverka i bänkar i MDF/Spån. Men lecablock är billigt och funkar som sagt.
    fish r friend

    Kommentar

    • ray
      • January 2002
      • 954

      #3
      Såg igår en 9-10cm påfågel med en 30cm öronål i munen , var lite lustig i hans försök att svälja ålen ,ville se hur det slutar men det var mycket folk i butiken-Zoomässan i Kungsbacka.
      Dina ålar kan hamna i påfåglanas mage .
      ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

      Kommentar

      • Hult
        • July 2003
        • 307

        #4
        Ursprungligen skickat av orm
        720L+ om du vill lyxa, 540L om du vill ge dem minimum, alt 375L om det är 150 långt. Men 4 poffar i 375 ... mjae.

        L/H känns inte som det är det som är vitigast, viktigast är att det är stora filtermassor! Ett par rejäla Eheimtunnor om man vill vara säker. Detta gäller när du har 4 st 25cm+ grisar till påfåglar.

        Lecablcoks-ställning har ja kört på ett 540. Det fungerar men jag tycker det är estetiskt frånstötande och föredrar att tillverka i bänkar i MDF/Spån. Men lecablock är billigt och funkar som sagt.
        TAck för all information...just nu lutar det åt ett 720! Men jag har en till fråga! Hur ska jag göra om jag måste sälja 240L för att få ihop pengar till 720L?
        Alla kan ha fel ;]

        110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

        70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

        Kommentar

        • Hult
          • July 2003
          • 307

          #5
          Ursprungligen skickat av ray
          Såg igår en 9-10cm påfågel med en 30cm öronål i munen , var lite lustig i hans försök att svälja ålen ,ville se hur det slutar men det var mycket folk i butiken-Zoomässan i Kungsbacka.
          Dina ålar kan hamna i påfåglanas mage .
          Ojdå...vi får väl hoppas som sagt...usch...vill ju ha kvar dem :/
          Alla kan ha fel ;]

          110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

          70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

          Kommentar

          • Daniel Odell
            • November 2002
            • 1595

            #6
            Låna pengar av en rik släkting, eller av mig till en resonabel ränta på 67%.

            Eller se om en kompis kan husera bestarna ett tag.
            fish r friend

            Kommentar

            • Hult
              • July 2003
              • 307

              #7
              Ursprungligen skickat av orm
              Låna pengar av en rik släkting, eller av mig till en resonabel ränta på 67%.

              Eller se om en kompis kan husera bestarna ett tag.
              Jadu...vi får se hur vi löser det :]

              Men hur stor filteryta tror du jag behöver?
              Alla kan ha fel ;]

              110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

              70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #8
                Som filter kan du ju bygga ett av ett litet akvarium. Då får du filtervolym som kanske räcker. Det finns några exempel på folk som byggt filter på detta viset på nätet. Borde gå att hitta om du söker. Kommer inte ihåg var jag sett dessa, så jag kan inte hjälpa dig något mer. Tipps kan vara att titta på saltvattensakvarister, de brukar bygga stora filter.
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                • davide
                  • February 2003
                  • 1093

                  #9
                  En billig filterlösng hade ju varit en rejäl bit grov filtermatta med några cirkulationspumpar bakom...
                  MVH David
                  www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                  Kommentar

                  • jackson
                    • September 2003
                    • 1242

                    #10
                    Jo, det finns de som lägger en filtermatta som bakgrund i akvariumet. Den blir brun efter ett tag samt går utmärkt att plantera vissa växter i.
                    Bakom filtermattsbakgrunden sätter de ett antal pumphuvuden jämnt utspridda. På så vis får de bra cirkulation i filtermattan. De brukar heller aldrig behöva göra ren filtermattan, eftersom fitervolymen är så stor.
                    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...