Skorrande doppvärmare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bubbis
    • February 2003
    • 425

    Skorrande doppvärmare

    Köpte ett nytt juwelakvarium förra veckan. Har märkt att doppvärmaren skorrar högfrekvent. Detta återkommande missljud kommer i intervaller, dvs den är tyst i 20 minuter sedan börjar den skorra i 2 minuter och så upprepar sig detta mönster hela tiden.

    Är detta normalt? Har någon annan varit ut för detta?
  • Panorama
    • January 2004
    • 45

    #2
    Hej!

    Det ska den inte göra, mina föräldrars Juwel har dom haft i 5år utan något missljud. Det är kanske när värmaren drar igång med tanke på tidsmönstret kolla så sladden och själva värmaren sitter fritt och inte gårimot något i filterbehållaren.
    Om du vill att dina drömmar skall gå i uppfyllelse, så måste du vakna först.

    Bosse.

    Kommentar

    • gugges
      • May 2003
      • 893

      #3
      Det här ljudet har jag hört om än inte så starkt, det verkar som att när värmare börjar komma till den temperatur som den ska slå ifrån på så slår värmaren på och av en hisklans massa gånger tills den slår av helt... svårt att förklara menbrummar och sen klick så slår den av...
      Guardians Of Catfish - www.goc.se

      Kommentar

      • Excido
        • September 2003
        • 144

        #4
        Jag visste att jag har läst om detta tidigare. Tillslut hittade jag tråden.
        Håll till godo.

        http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=19292
        //E

        Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.

        Kommentar

        • bubbis
          • February 2003
          • 425

          #5
          Har kollat och jag tror inte värmaren ligger emot något. Ja, ljudet kan kanske bero på att den slår av och på väldigt frekvent. Gugges du hade märkt ett återkommande ljud, vilketn storlek på akvarie har du?

          Kommentar

          • bubbis
            • February 2003
            • 425

            #6
            Åh, tack för länken Excido!

            Kommentar

            • gugges
              • May 2003
              • 893

              #7
              har märkt det på min 100 och 150W värmare, de har suttit i 60 resp 112 liters akvarium då...
              Guardians Of Catfish - www.goc.se

              Kommentar

              • bubbis
                • February 2003
                • 425

                #8
                Bytte från ett 180 liter till ett 300 liter. Det på 180 liter hörde jag aldrig något liknande ljud ifrån. Undra om man kan reklamera värmaren.

                Kommentar

                • Segelflyg är också kul
                  • January 2004
                  • 55

                  #9
                  Jag har också hört detta. Rena-värmare, 100 W i 100 l akvarium.
                  Ljudet uppkommer vid frånslaget av termostaten. Genom att ändra upphängningen lite så försvann ljudet. Jag har nu också bytt från ytterfilter till innerfilter = mindre ljud, och vibrationer i akvariet. Hoppas därmed att värmar-rasslet är borta för gott...

                  Kommentar

                  • sajo
                    • January 2004
                    • 39

                    #10
                    Hade ochså samma problem, det löste sig när jag tog bort locket från filterkammaren.
                    Sandra

                    Kommentar

                    • bubbis
                      • February 2003
                      • 425

                      #11
                      Fast det kan uppkomma ett annat vibrerande ljud än det jag menar, nämligen då locket ligger och vibrerar på plastbehållaren. Var det inte detta ljud du hade problem med sajo?

                      Kommentar

                      • sajo
                        • January 2004
                        • 39

                        #12
                        Kan det iofs ha varit men borde det inte ha låtit hela tiden då?
                        Sandra

                        Kommentar

                        • bubbis
                          • February 2003
                          • 425

                          #13
                          Jo, det är riktigt. Kom ditt missljud med jämna intervaller?

                          Kommentar

                          • sajo
                            • January 2004
                            • 39

                            #14
                            Jo det återkommed jämna intervaller,fast när jag tänker efter så lät det under längre tid. Men kan det vara så att sladden låg emot locket ock skapade vibrationsljud närdoppvärmaren var på, och när den "vilade" så var det tyst?
                            Sandra

                            Kommentar

                            • bubbis
                              • February 2003
                              • 425

                              #15
                              Ja, för det ljudet hade jag på mitt förra juwel akvarie, dvs då sladden låg emot locket ock skapade vibrationer.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...