Håller glaset?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • muppins
    • September 2002
    • 1629

Håller glaset?

Nu kommer en säkert väldigt dum fråga, men annars kommer jag inte kunna sova gott om nätterna...
    Har för en tid sedan inhandlat ett litet Akvastabil 54 liter som jag hade tänkt att ha en hel del sten i.
    Har en 1 cm tjock frigolitskiva i botten och har tänkt att bygga upp med lite större ( om man jämför med akvariet då... ) stenar från botten. Jag vet inte hur tjockt bottenglaset är men sidorutorna är 4 mm så det bör väl vara ungefär lika tjockt.
    Ungefär hur mycket sten kan jag lasta i??
    Akvariet är ju ett helglasakvarium med pålimmade plastramar uppe och nere så bottenglaset vilar inte mot underlaget ( bänken som akvariet står på ), jag antar att jag inte ska ha frigolit under akvariet då...eller?? Det verkar som om det bara är ramarnas hörn som vilar mot bänken, eftersom jag kan se under akvariet...
    /muppins

• swetrot
    • April 2003
    • 966

Du kan nog nästintill fylla akvariet med sten om du vill, under förutsättning att du har en heltäckande frigolitskiva i akvariets botten. Om du kan så försök att lägg stenarna längst ned med en så stor yta som möjligt mot botten, så att du undviker extremt högt tryck på bata någon kvadratcentimeter.

Kommentar

• muppins
      • September 2002
      • 1629

OK, nu känner jag mig lite lugnare....
      De största stenarna kommer i och för sig vara samlade i ett hörn och har jag även tänkt att ha någon "stående", men den sidan som är nedåt på stenen är ju plan och i alla fall 10 cm x 10 cm. Fast det är ju inga jättestenar direkt, akvariet är ju litet.
      Jag tycker att det är väldigt svårt att uppskatta vikt på saker och ting ( äger tyvärr ingen våg ), men jag jämförde med en 1,5 liters flaska med vatten och stenarna som jag har tänkt att ha i väger kanske 5-6 kg....
      /muppins

Kommentar

• darkside
        • November 2003
        • 165

Du kan ju lägga i en tjockare glasskiva som täcker hela botten. Du behöver inte limma den, bara låt den ligga i så sprider den vikten över botten istället.

Kommentar

• muppins
          • September 2002
          • 1629

Du kan ju lägga i en tjockare glasskiva som täcker hela botten.
          Räcker det inte med bara frigoliten då??
          /muppins

Kommentar

• bjurstrom
            • March 2003
            • 233

Att lägga en glasskiva i botten skulle inte jag rekommendera. Det kan komma grus mellan det ilagda glaset och akvariets bottenglas och den tunga stenar på finns det risk att det blir stor belastning på den lilla punkt stenen ligger och då kan botten brista.

Mycket bättre med frigolit, då finns ingen sådan risk alls och frigolit fördelar vikten mycket bättre.

Ta 1 cm tjock frigolit. Det räcker och blir snyggare.

Andreas
            min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

Kommentar

• darkside
              • November 2003
              • 165

Frigolit räcker iofs, o med så mycket sten så lär den inte flyta upp. O att det skulle komma grus mellan en ev. glasskiva och bottenglaset tror jag inte på, om man inte försöker lyfta glaset när man har grus i.

Kommentar

• imported_n/a
                • February 2004
                • 49

Jag har förstått att man bör ha en frigolitskiva i botten av akvariet, men bör man silicona fast den eler ligger den där den ska efter man lagt på sanden och stenar ?

-Finns det ingen risk att med tanke på frigolitens enorma flytförmåga att tex den i hörnorna försöker "flyta upp" ?

mvh/L
                mvh /Uffe

Kommentar

• muppins
                  • September 2002
                  • 1629

Jag har alltså redan en 1 cm tjock frigolitskiva i akvariet, frågan var om jag vågar lägga i all sten som jag vill ha... ( typ 5-6 kg )
                  /muppins

Kommentar

• Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

Inga problem. Vikten på stenarna kommer att minska lika mycket som den vattenmängd som trängs undan. De kommer alltså inte väga lika mycket under vattnet som över.

Guy
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

Kommentar

• muppins
                      • September 2002
                      • 1629

Inga problem.
                      Ok, Guy. Jag litar på dig då...
                      /muppins

Kommentar

• metcrue
                        • November 2002
                        • 212

Att lägga dubbla glas skivor utan att silicona fast dem är dummt, tro mig jag har testat, i ett 720. Frigolit under akvariet, silikon spackla botten på akvariet och en skiva frigolit i akvariumet och du går säker. Annars kan du ju lägga i stenen ändå, det kommer garanterat att hålla. Jag har 60 kilo sten i mitt 220 som har 4mm glas utan frigolit.
                        Daniel Olsson

Kommentar

• JE
                          • January 2002
                          • 719

4 mm glas i botten på ett 220 L är väl "lite riskabelt"...hoppas du inte har det i vardagsrummet

Mvh Janne
                          http://www.goc.se

Kommentar

• Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8083

Jag tänker lägga 1 cm frigolit och ta en plexiglasskiva över det, då borde det avlasta maximalt.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

Kommentar

• muppins
                              • September 2002
                              • 1629

Ok, nu har jag ju har kommit fram till att jag vågar lägga i en del sten i mitt lilla akvarium...
                              Då kanske det är någon som har ett bra svar på min andra lilla fråga:

Akvariet är ju ett helglasakvarium med pålimmade plastramar uppe och nere så bottenglaset vilar inte mot underlaget ( bänken som akvariet står på ), jag antar att jag inte ska ha frigolit under akvariet då...eller??
                              Nu är det ju inga jätteramar i aluminium precis utan som sagt bara pålimmade plastramar, men om jag lägger frigolit under så kommer ju bara ramen att vila på frigoliten ändå. Då gör den väl ingen som helst nytta?? Eller är jag helt ute och cyklar??
                              /muppins

Kommentar

Arbetssätt...