hemmabygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dolken
    • February 2003
    • 605

    hemmabygge

    Hej! jag funderar på att göra lysrörsramper i trä "måttbestälningar" och sälja desa.Vad tror ni om iden???Jag skall narturligvis montera färdigt en lysrörsarmatur med 2 eller 4lysrör.Jag tror att priset blir i snitt 1000kr.det inebär dryckt 190kr i vinst.
    inget akvarium längre har inte råd längre....
  • Dr. Strange
    • March 2003
    • 995

    #2
    Problemet är att alla elsaker ska vara Certifierade och godkända, och det är mycket byrokrati runt det hela, ska man vara laglig får man sikta på att certifiera sakerna man ska sälja eller sälja dom i byggsats.

    //Marcus
    " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

    Kommentar

    • dolken
      • February 2003
      • 605

      #3
      berätta mer!!! nyfiken
      inget akvarium längre har inte råd längre....

      Kommentar

      • dolken
        • February 2003
        • 605

        #4
        vad då certifikat? hur fixar man det? jag tänkte bygga med ip65 klassade lysrörsamaturer.Träramen kommer att ha rostfri plåt på insidan..
        inget akvarium längre har inte råd längre....

        Kommentar

        • darkside
          • November 2003
          • 165

          #5
          Certifieringen gäller inte ramper, utan installationen invändigt, o kör du med färdiga ramper är det lugnt. Dessutom är trä en isolator.

          Kommentar

          • Dr. Strange
            • March 2003
            • 995

            #6
            Jag är rätt säker på att du måste köpa armaturerna med sladd inkopplad och klar, annars krävs ce certificat eftersom någon ska stå ansvarig för att ha monterat ihop sakerna om något går fel.


            //Marcus
            " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

            Kommentar

            • darkside
              • November 2003
              • 165

              #7
              Som jag har förstått det så var det det han tänkte göra, och att koppla in en färdig armatur lär inte kräva ce certifiering, om bara armaturen i sig är certifierad. Tror jag iaf, kanske dax att ta kontakt med någon myndighet innan du börjar Dolken.

              Kommentar

              • dolken
                • February 2003
                • 605

                #8
                jag är utbildad elektriker för a och b klass nu kopplar det vad fan certifikat är.. åh va dum man kan bli jag måste få ett tilstånd för att sälja dessa ramper och sen måste jag ha ett handelsbolag..jag lägger ner iden fuktig trä är strömförande så rampen måste ha en massa krösedul.
                inget akvarium längre har inte råd längre....

                Kommentar

                • robban
                  • February 2003
                  • 322

                  #9
                  du behöver inget hb eller tillstånd för att smälla ihop några ramper åt dina "polare"

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #10
                    Du kan inte ens registrera ett HB som ensam person. Enskild eller AB är det som gäller och så en ansvarsförsäkring. Varför inte lacka täet så det inte blir fuktigt?
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    • JR
                      • April 2003
                      • 2112

                      #11
                      190 kr i vinst är ändå för lite om han skall skatta för det... lär vara bättre att jobba på McDonalds ekonomiskt sett..hehe
                      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...