Tips på bra nattlampa.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mogwai
    • November 2002
    • 3021

    Tips på bra nattlampa.....

    Hej å hå i den glada vårsolens sken.

    Har läst i några tidigare trådar om de som använt sig av nattlampor då deras scalarer lagt rom, och med nattlampans belysning så har förlädrarna i regel klarat av att skydda sin rom bättre.
    Inte i alla fall men i några.
    Vad är det för slags nattlampa som ni som prövat detta, använt ??

    Vrför jag undrar är ju för att jag har 2 st lekpar som går i mitt stora kar, och de lägger rom regelbundet, men så fort som den vanliga belysningen slocknar så kommer dels resten av fiskgänget i det karet och frosseriet börjar. Varav även föräldrarnas mamma-pappa-yngel-instinkter snabbt slår om till "smaska gourmé-rom till nattlig supé".
    Tanken är att jag om några veckor skall ta ett av lekparen till ett eget kar och låta dem leka ifred sen, och låta dem driva opp sina egna yngel.
    Varav det då kanske vore läge att han en sån där nattlampa.
    Bra tips på bra lampa efterlyses tack. Nån som har någe bra tips att dela mé sig av.
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    Jag vet inte om det kan vara till hjälp, men här är en tråd där man diskuterar månljus simmulering.

    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14565

    NE
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • kema
      • December 2003
      • 43

      #3
      Jag hade en sån lampa som man har till barn när de är små, sticks in i en vanlig skarvsladd och hängs upp ovanför äggen. De finns på de flesta affärer med en bebisblöjavdelning ( min från coop forum ca 60 kr). Annars var det ngn som använt en vanlig 15 w lampa, du kan ju ta en så svag som möjligt tror jag är det bästa.
      Mvh Frida

      Kommentar

      Arbetssätt...