Modifiera Hydor Crystal till 2-systemsfilter!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate

    • August 2003
    • 620

    Modifiera Hydor Crystal till 2-systemsfilter!?

    Har 2st Hydor Crystal innerfilter (P10 och P20) som jag skall använda i mitt 375-kar.

    Tänkte dock göra en liten "modifikation" och köra de som både mekaniskt och biologiskt filter.

    Tänkte ta ut filterpatronen och istället fylla behållaren med något filtermaterial t.ex filtermakaroner eller något bra extrakt av något slag. Detta skulle då utgöra den biologiska biten av filtret (borde kunna få i en knapp liter i varje filter).
    Får att få till en bra mekanisk filtrering så skulle jag bygga in den i en "trekantig" filterhörna med en böjd "blå filtermatta" på ca 40x30x5cm som då skulle "fästas" i bakrutan och sidorutan med 2 fastlimmade glaslister. Detta borde då ge runt 6-7 liters filtervolym i vardera filter.

    Frågan är bara om ni tror detta skulle göra filtret mer effektivt än att bara använda filtrena som rena pumphuvuden med en blå filtermatta på?
    MVH /Erik

    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121
  • davide
    • February 2003
    • 1093

    #2
    Jag hoppar in här med en fråga:

    Någon som testat dessa pumphuvuden enbart med filtermatta?

    Jag hade tänkt mig den vanliga modellen med ett PVC rör ner i en filtermattebit. problemet är att jag bara hittar smala PVC rör, och på pumpen passar bara grova rör. Någon som har en smart lösning?
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

    Kommentar

    Arbetssätt...