Bygga nytt akvarium i plywood

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dahla
    • January 2004
    • 218

    Bygga nytt akvarium i plywood

    Tar upp det här i ett nytt ämne, eftersom den förra diskusionen började flyta bort från ämnet.
    Jag skall alltså bygga ett hörnakvarium av plywood.
    Det kommer bli på runt 300 liter.
    Konstruktionen är inga problem. Skall bygga på insidan av en regelstomme som jag sedan isolerar och klär med något fint på utsidan. Den kommer att bli väldigt stabil och den kommer hålla temperaturen bra.
    Mitt problem är tätningen av insidan.
    Fick just ett bakslag, då jag fick reda på att alcro klarlack till golv endast verkar säljas hos de som säljer till företag och inte till privatpersoner.
    Har någon ett bra förslag på hur jag tätar insidan? Epoxi verkar vara väldigt dyrt att arbeta med enbart.
    /Dahla
    Kungsbacka
  • Mogwai
    • November 2002
    • 3021

    #2
    Om du ska lacka så kan du ju använda Epotex.
    Eller så finns det 2 komponents golvlack som man även visst kan använda, har ej prövat detta själv dock, men blivit tipsad om detta i tidigare trådar då jag själv undrat över vad för slags lack som man bäst kan använda.

    Kommentar

    • Daniel Odell
      • November 2002
      • 1595

      #3
      såvitt jag vet så kör alla med epoxi som tätning till plywood-kar. iallafall som sista lager.
      fish r friend

      Kommentar

      • Rebecka
        • September 2003
        • 561

        #4
        glasfiberväv...
        http://underwatergarden.blogspot.com


        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

        Kommentar

        • Dahla
          • January 2004
          • 218

          #5
          Ska inte ha epotex, på grund av priset.
          Men jag fick höra från färghandlaren här i Kungsbacka att någon tydligen varit där i sommras och köpt golvlack för akvarier!
          Så det ska jag beställa.
          Blir nog epoxi med glasfiberväv först och sen ett par lager lack på det.
          Någon som vet hur många lager glasfiberväv man bör lägga?
          /Dahla
          Kungsbacka

          Kommentar

          • Daniel Odell
            • November 2002
            • 1595

            #6
            glasfiber används ofta, men alltid med ett lager epoxi eller tre över.

            den här killen körde me 5 lager glasfiberväv och tre lager epoxi-lack: http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_1700g_tank_1.php
            fish r friend

            Kommentar

            • Dahla
              • January 2004
              • 218

              #7
              Jasså? Jag antog att man körde på glasfiberväv och sen "spacklade" det med epoxi!
              Lägger man på fler lager epoxi efter nätet, alltså?
              /Dahla
              Kungsbacka

              Kommentar

              • Dahla
                • January 2004
                • 218

                #8
                Och vet någon hur mycket epoxi som går per kvadratmeter? Det skulle vara intressant att veta...
                /Dahla
                Kungsbacka

                Kommentar

                • Dahla
                  • January 2004
                  • 218

                  #9
                  Nu har jag pratat med international som tillverkar färg och liknande.
                  Fick höra att jag bör lägga 3 lager glasfibermatta och 4 lager epoxi.
                  Det blir väl runt 1 burk på 1.2 liter Epiglass som de kallar den och den kostar ca 420:-. Sen är det glasfibermattan, som jag ännu inte beräknat åtgång på. Den kostar 220:- för 5 kvadrat. Sen lite lack på det.
                  Kommer nog bli ett dyrt akvarium, men det blir snyggt!!! Inte direkt dyrt om man jämnför med att köpa ett färdigt hörnakvarium på 340 liter, som det här kommer bli.
                  /Dahla
                  Kungsbacka

                  Kommentar

                  Arbetssätt...