Serviceintervall på Juwel innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kentk
    • January 2004
    • 865

    Serviceintervall på Juwel innerfilter

    Hej på Er !

    Ikväll får jag hem ett Juwel vision 180 (skall bli riktigt kul!)

    jag tänkte ställa några frågor till Er som har Juwel (med compact H)..

    Hur ofta bör man serva filtrena, vilka skall/bör bytas ?

    Har givetvis läst manualen och det verkar vara en hel vetenskap plus en hel del inköp..

    Hur gör Ni ????

    Mvh Kent
    Vision 180L
  • Millie
    • August 2003
    • 293

    #2
    Jag har ett Juwel Rio 180, men jag tror att filtren är ungefär likadana på bägge modeller. I alla fall, det är inte så väldigt krångligt - inte som det kan verka av bruksanvisningen. Kanske ett par gånger om året (max) brukar jag byta en av de fyra blå filtersvamparna. Men åtminstone i mitt akvarium brukar det inte behövas göras speciellt ofta, för filtren blir inte så smutsiga. Överst ligger det ett vitt filter som är ett finfilter, och det brukar jag däremot byta ofta, ca 1 gång i veckan. Där fastnar sådant som växtdelar och liknande, och det kan ju bli rätt unkigt om det får ligga för länge. Observera att man inte måste använda Juwels egna svindyra vita finfilter där, utan det går bra att köpa stora påsar med vitt filtermaterial som man själv klipper till så att det blir rätt storlek.

    I manualen står det också att man ska använda kolfilter, men det behövs absolut inte till vardags. Det är bara om man behöver filtrera bort medicinrester eller liknande som aktivt kol är nödvändigt. Så strunta i kolfiltret! De blå filtersvamparna och det vita finfiltret är vad som behövs.

    En annan sak att tänka på är dock att medan man enligt min mening inte behöver lägga ned mycket möda på filtret, så är det bäst att hålla koll på pumpen. Den behöver göras ren då och då, jag brukar plocka isär min ca 1 gång i månaden och göra rent impellern. Det behövs bara att den blivit lite lite slemmig så tappar pumpen i kraft, och det är ju inte bra.

    Kommentar

    • kentk
      • January 2004
      • 865

      #3
      Tack för ett bra svar Millie !

      Någon annan som vill bidra med sina erfarenheter ?

      /Kent
      Vision 180L

      Kommentar

      • anli
        • October 2002
        • 654

        #4
        Jag har haft ett rio 400 i 1,5 år och har inte sett nån anledning att byta någon av de blåa filtersvamparna. Jag kramar endast ur dom enligt juwels tidsystem (se manual). Den vita duken rengör jag vid vattenbytet, och stoppar i en ny var 4:e vecka ungefär.
        En gång i kvartalet (när jag rengör nån av svamparna) tar jag loss pumpen och tvättar av den.
        Kolfilter används ju bara vid behov, tex efter medicinering.
        Därimot har jag kvar en gammal kolfiltersvamp som extra förfilter tillsammans med den vita duken.
        Anders Lindersson
        Anders Akvariesida

        Kommentar

        • Millie
          • August 2003
          • 293

          #5
          Anli, du har helt rätt, man behöver inte byta de blå filtersvamparna! Det räcker att krama ur dem, men ta gärna en i taget och inte alla på en gång. Svamparna är av rätt bra kvalitet och håller nog i rätt många år.

          Kommentar

          • kentk
            • January 2004
            • 865

            #6
            En fråga till Millie, vart köper du filter vadden och vad kostar den ?

            /Kent
            Vision 180L

            Kommentar

            • Millie
              • August 2003
              • 293

              #7
              JBL har vit filtervadd på påsar, och den finns nog att köpa på många akvarieaffärer. I Stockholm har bl.a. Fridhems akvarier den. Jag kommer inte ihåg vad den kostar för det var ett tag sedan jag köpte, men en rätt stor påse tror jag inte går på mer än 30-50 kr. Och en påse räcker länge även om man byter ofta.

              Kommentar

              • bubbis
                • February 2003
                • 425

                #8
                Har ett Juwel Rio 180. Jag rengör filtersvamparna 2 gånger om året. Rengöringen består av att jag kramar ur dem under rinnande vatten som håller samma temperatur som akvarievattnet. Den vita filtervadden rengör jag på samma sätt 1 gång i veckan. Pumphuset rengör jag 3-4 gånger om året.

                Kommentar

                • kentk
                  • January 2004
                  • 865

                  #9
                  Tackar för informationen !

                  Idag åker nog fiskarna i nya karet, grumlet försvann för några dagar sedan och värdena verkar OK.

                  Provade att släppa över en flying fox häromdagen och den lever fortfarande
                  Vision 180L

                  Kommentar

                  • technofish
                    • October 2003
                    • 61

                    #10
                    Hej!

                    Ja det är helt onödigt att byta dom blå filtersvamparna,räcker alldeles utmärkt att endast rengöra dom vid behov.Det vita finfiltret bytade jag oxå ut mot billigare filtervadd på påse,tog en lagom bit och formade så att den passade i pumpen!
                    Om man jämför priset på Juwels finfilter och en påse filtervadd så är det stor skillnad,tror att jag fick 2-3 påsar filtervadd för samma pris som ett finfilter-paket från Juwel om jag inte minns fel!
                    540L Malawi & Tanganyika

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139133

                    Kommentar

                    • kentk
                      • January 2004
                      • 865

                      #11
                      Hej på dig Technofish !

                      Tack för ditt svar, har några följdfrågor...

                      Vart kan man hitta filtervadden ?
                      heter det nåt annat än filtervadd ?
                      pris ?

                      Mvh Kent
                      Vision 180L

                      Kommentar

                      • technofish
                        • October 2003
                        • 61

                        #12
                        Filtervadd har nog alla akvarie/zoobutiker,skulle blir rätt förvånad annars! =)
                        Ja det heter filtervadd och kostar ca 15-25kr för en liten påse.
                        (lilla påsen räcker länge)
                        540L Malawi & Tanganyika

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139133

                        Kommentar

                        Arbetssätt...