Kvicksilver i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • katta
    • December 2002
    • 385

    Kvicksilver i akvariet?

    Är det ngn som varit ut för en läckande kvicksilvertermometer nån gång?

    Är fundersam på om jag har kvicksilver i mitt akvarium.
    Pratade med morshjärtat på telefon för en stund sedan, hon frågade om det är kvicksilver i termometern jag har i burken (vilket det är). Enligt henne var det en metallblank ”bubbla” av ngt slag som hängde under min yngelnätkorg.
    När hon matade fiskarna och det blev rörelse i vattnet så flöt bubblan upp till ytan och liksom pärlade sönder sig till många små små metalblanka kulor som flyter på ytan.

    Hur är det nu med kvicksilver, flyter det eller sjunker det i vatten?

    Om det är kvicksilver som kommit ut i burken, räcker det med att håva upp kulorna eller fäller det ut skadliga ämnen så burken måste rengöras och startas om?
    ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **
  • Poul
    • May 2003
    • 41

    #2
    Kvicksilver är tyngre än bly. Flyter kulorna måste det vara något annat. Skulle en kvicksilvertermometer gå sönder så rinner kvicksilvret snart genom sanden och lägger sig under den. Isåfal tror jag bara det är att flytta ur fiskarna och lämna all sand till komunens avfallshantering som miljöfarligt avfall. Kvicksilver är ett av de miljöfarligaste ämnen vi har. Men som sagt, flyter gör det inte.
    För mer info se http://susning.nu/Kvicksilver

    // Poul

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Kvicksilver sjunker. Kvicksilver är så tungt att kanonkulor i järn flyter om man kastar dem i kvicksilver.

      Är det kvicksilver skulle jag rekommendera att kasta all sand och spola ur akvariet noggrant. Det går troligen aldrig att få bort alla kvicksilverdroppar ur sanden.

      PS: lämna in kvicksilvertermometern på apoteket.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • katta
        • December 2002
        • 385

        #4
        ja...visst borde det sjunka?!!

        Men vad kan det vara om det inte är kvicksilver?
        I övrigt verkar det ju helt klart vara det, metallliknande bubbla som vid rörelse delar sig till massvis småååå kulor.

        Tilläggas kan att karet står i min mors "kammare" där inga kemikalier eller dyl finns

        Vad kan det vara tro....?
        ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **

        Kommentar

        • Peter_F
          • October 2003
          • 693

          #5
          Jag hade gissat på olja. Inte matolja utan något mörkare. Konsistensfett kanske...
          "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
          Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            Jag hade termometer som sprack en gång, och då luktade det nästan som fotogen.
            Troligen är det något liknande som dom färgat, för sprit hade blandat sig med vattnet.
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            • Qwerty
              • December 2003
              • 526

              #7
              eftersom det är kvick silver så är det luft i självaom du tar ett glas under sa kan du fonga upp kvick silvret
              363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

              Kommentar

              • Karon
                • January 2002
                • 3170

                #8
                Kvicksilver flyter inte och pärlar sig inte på vattenytan, men det gör olja eller oljeprodukter.
                Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                Kommentar

                • marcus_swe
                  • July 2003
                  • 483

                  #9
                  Nått smörjmedel från ett filter eller pump kanske?

                  Kommentar

                  • katta
                    • December 2002
                    • 385

                    #10
                    Här ska ni få höra en söt liten historia...

                    Det var en gång en mamma som hade lånat ett 54-liters akvarium av sin dotter.
                    En dag upptäckte tant mamma att det var fasligt mycket alger på framrutan -" usch å fy" sade mamman och mascherade till
                    städskrubben och hämtade en ny fin grön skrubbsvamp. Mamman skrubbade för glatta livet, nynnade en melodi och tänkte att ooohh så fint det skulle bli.
                    ...men, vad var det där? *iihhhhh* ....termometern måste läcka, kvicksilver fulla akvariet!!!
                    Tant mamma var inte dum inte, hon skyndade sig att håva upp kvicksilverkulorna som flöt på vattenytan, hon tog även en mellan fingrarna för att känna lite på...

                    När dottern ringer lite senare på dagen avslöjade tant mamma det tragiska som hänt, dottern vrålar: rädda fiskarna och vänta på att jag kommer hem!
                    Tant mamma håvar upp den fisk hon kallar Hubbe (hennes bästa fisk) och springer till ett annat akvarium där hon släpper ner honom.
                    Sedan går hon ut till pannrummet å skurar lite istället.

                    När sedan dottern komer hem och får full redogörelse för varenda rörelse mamman gjort i samband med upptäckten, blir hon liiiite
                    misstänksam. Hon undersöker termometern ordentlig-inte trasig, hon går igenom punkt för punkt med Mamman hur det faktiskt gått till:
                    jodå, den metallblanka dallrande bubblan var väldigt lik kvicksilver och sen kom det massor med små små bubblor/kulor när hon rotade i botten i samband med att hon skrubbade bort algerna på framrutan...

                    Dottern lade ihop ett och ett, grunnade litegranna och kom fram till detta:
                    1. Tant mamma är en mycket tankspridd och lite förvirrad person
                    2. Termometern är inte trasig
                    3. Det var inte den stora bubblan som sprack sönder i små kulor, de små kulorna kom från botten.
                    4. När tankspridda tant mamma kände på en av kulorna kändes det fett...

                    Dottern gick till städskrubben och fick genast sina misstankar bekräftade:
                    Tant mamma hade använt en helt ny skrubbsvamp (med de bästa intentioner)...innehållandes skrubbmedel!!!

                    -------------------------------------------------------------------------------------------------------
                    Inte för att jag tycker det känns sådär super logiskt att skrubbmedlet ska bilda en stor dallrande metallisk bubbla i vattnet,
                    men vad vet man. Med tanke på att det kändes fett och inget annat medel har varit i närheten av akvariet så tror jag att vi hittat skurken
                    ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **

                    Kommentar

                    Arbetssätt...