Nybörjar frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nrowa
    • January 2004
    • 40

    Nybörjar frågor

    Jag har nyligen köpt ett akvarim på 150L.
    I det har jag ett par svärdbärare,20 tetror, en pansarmal, en "sugfisk", 4 slöjjstjärtar, 4 black mollys och en kampfisk (tror det var allt).

    Pumpen jag har är en Sacem vet ej modell men den pumpar 550L/H. Samt en doppvärmare som jag inte vet hur många watt den är på.

    Nu till själv kruxet med mitt nya akvarium, jag fick inte med någon ordentlig lysramp, fick bara med en sån där armatur som röret sitter i. Va och kollade på zoo och priserna var skyhöga. Händig som man är tänkte jag att jag kanske kunde göra en egen av en hängränna, det borde väll fungera bra ? Om man har reflektor i den och sätter fast armaturen med popnit.
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=169735&gid=169738
  • scoooob
    • July 2003
    • 102

    #2
    Det är inte svaret på din fråga men...du skall inte ha Slöjstjärtar tillsammans med tropiska fiskar. De mår inte bra i det varma vattnet. De vill ha +10-20 grader, så du inte börjar undra om de simmar konstigt.

    Kommentar

    • Dahla
      • January 2004
      • 218

      #3
      Kan nog funka med hängränna tror jag. När du skriver händig, menar du då med elektronik också? För annars bör du nog kolla med en elektriker så inget blir fel med det.
      Sen till en annan sak i ditt inlägg. Slöjstjärtar e snyggare med fenor än utan. Se till så inte kampfisken ger sig på dem. De gillar annars inte andra fiskar med stora fenor. Kan hända att den ger sig på dem.
      /Dahla
      Kungsbacka

      Kommentar

      • Miona
        • September 2003
        • 42

        #4
        pansarmalar är stimfiskar och bör inte hållas ensamna.
        de är riktigt söta när de kommer simmandes som en liten nyfiken grupp...
        skaffa lite kompisar till den 4-5 st.
        pansarmalar är helkul fiskar
        Allt började med ett uppfiskat Mörtyngel vid namn Polman...

        Kommentar

        • Fija

          #5
          Hos mig fungerar slöjstjärt med andra fiskar. Fast de andra är väl kanske inte såna som måste ha det jättevarmt. Men jag tycker inte man ska säga att man INTE KAN ha slöjstjärtar ihop med andra (om man vill det), för om de kan ha samma temperatur, vad spelar det då för roll?

          Kommentar

          • scoooob
            • July 2003
            • 102

            #6
            Det brukar märkas vid +23-24 grader att slöstjärtarna och guldfiskarna inte mår så bra. Det är också det ABSOLUT LÄGSTA du ska ha för tropiska fiskar. Guppy kan klara ned till +20 grader

            Kommentar

            • nrowa
              • January 2004
              • 40

              #7
              tack för svaren.

              Vad jag kan se på mina Slöjstjärtar så verkar det inte må dåligt alls ? Har en jämn temperatur på 25grader i akvariet. Har inte heller sett att kampfisken gett sig på dem.
              Så jag bör alltså köpa ett gäng kompisar till min pansarmal ?

              Har klurat lite mer på hängränne idén och kommit på att det är nog dumt att nita fast den, blir nog till att limma fast den med epoxy eller liknande. El kan jag inte mycket om, därför tänkte jag inte dra genom nå kablar lr liknande, tänkte bara limma fast armaturen i rännan och låta det vara så.
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=169735&gid=169738

              Kommentar

              • Miona
                • September 2003
                • 42

                #8
                kompisar till pansarmalen svar: JA...
                Allt började med ett uppfiskat Mörtyngel vid namn Polman...

                Kommentar

                Arbetssätt...