Insug i filterkammare, upptill eller nertill?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pjotr
    • January 2002
    • 567

    Insug i filterkammare, upptill eller nertill?

    Har gjort en filterkammare i min 385-burk. 50cm hög 25cm bred och 5cm tjock filtermatta med en 1000L/h Powerhead innanför. Var ska jag placera insuget? Upptill eller nertill?
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Jag skulle placera utblås nära ytan för att få ytcirkulation som syresätter vattnet, och sedan insuget så långt ifrån utblåset som möjligt, dvs långt ner, för att få bra cirkulation på resten.

    /heeke
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Tricella
      • October 2002
      • 1052

      #3
      heeke: Ska man placera utblåset nära ytan rakt eller skall man rikta utblåset snett uppåt mot ytan?

      Om man inte sätter på ett plaströr på t ex pumphuvudets insugsdel så borde väl det bli insug nerifrån akvariebotten och upp...eller? Sätter man på ett rör t ex så sugs det nerifrån, men inte på mitten av filtermattsdelen...

      Har jag fattat fel?

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Hur man <u>ska</u> göra har jag ingen åsikt om , men <u>jag</u> har mitt utblås rakt (horisontellt) ca 5cm under ytan. Det viktiga är att ytan rör sig.

        Om man inte sätter på ett plaströr på t ex pumphuvudets insugsdel så borde väl det bli insug nerifrån akvariebotten och upp...eller? Sätter man på ett rör t ex så sugs det nerifrån, men inte på mitten av filtermattsdelen...
        Inte hundra på hur du menar, men ett vanligt sätt är ju att ha ett rör med en massa små hål hela vägen runt om och en plugg i botten.

        /heeke
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Tricella
          • October 2002
          • 1052

          #5
          Du får god rörelse på vattenytan när du gjort detta?...ok...jag ska fundera på det när jag gör min filterkammare. Jag hade tänkt att rikta den snett uppåt mot vattenytan, men det kanske medför sämre cirkulation i akvariet för övrigt...tack för svaret!

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Ursprungligen skickat av Tricella
            Du får god rörelse på vattenytan när du gjort detta?...ok...jag ska fundera på det när jag gör min filterkammare. Jag hade tänkt att rikta den snett uppåt mot vattenytan, men det kanske medför sämre cirkulation i akvariet för övrigt...tack för svaret!
            Cirkulationen blir nog ungefär den samma. Kan hända att det "plaskar" mer om du riktar utblåset snett mot ytan.

            Jag kan tillägga att det inte behövs speciellt mycket "sprutt" för att ytan ska cirkulera och på så sätt syresätta vattnet. Däremot kan man behöva ordentligt med cirkulation p.g.a. själva reningen i filtrtet och om fiskarna gillar strömt eller lungt vatten.

            /heeke
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Tricella
              • October 2002
              • 1052

              #7
              Om man inte sätter på ett plaströr på t ex pumphuvudets insugsdel så borde väl det bli insug nerifrån akvariebotten och upp...eller? Sätter man på ett rör t ex så sugs det nerifrån, men inte på mitten av filtermattsdelen...

              Har jag fattat fel?
              Jag gjorde ett tillägg i mitt tidigare skrivna inlägg som du kanske missade...vet du något om detta?
              Ska man ha pumphuvudet lågt ned bakom filtret och sätta en slang på utblåset som går ut högre upp...eller ska man använda plaströr på insugsdelen...eller inget alls? *snurrigt av mig - ursäkta*

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Nu skriver vi om varandra och stackars Pjotr blir väl aldeles förvirrad.

                En vanlig "lösning" är att ha ett pumphuvud med ett plaströr som är igen pluggat i den nedre änden. Röret gör man många små hål i hela vägen. Man trycker ner alltsammans i en bit blå filtermatta.

                Principen går ju att applicera även på en filterkammare, men då beövs kanske inte röret eftersom allt vatten ändå paserar genom en stor filter volym pga att utblås och insug sitter långt ifrån varandra.

                /heeke
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Tricella
                  • October 2002
                  • 1052

                  #9
                  Ok...då var det bra som jag hade tänkt från början...förutom utblåsriktningen...tack heeke och ursäkta för snurren pjotr.

                  Kommentar

                  • Pjotr
                    • January 2002
                    • 567

                    #10
                    Då blir det nog ett borrat, pluggat rör. Tackar!

                    Kommentar

                    • Tricella
                      • October 2002
                      • 1052

                      #11
                      Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter på min idé om filterkammare då jag nu startat "projekt renovering"...

                      Ursäkta bilden då den är rent ut sagd dålig. Jag försökte knåpa ihop en liten ritning på vad som rör sig i skallen just nu angående filterkammare. Kolla under "knep och knåp"...

                      Tacksam för åsikter...

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=88389

                      Kommentar

                      • Dahla
                        • January 2004
                        • 218

                        #12
                        Kan bli klurigt att få det där att funka. De bitar av filtret som täcks av bakgrunden kommer ju inte att utnytjas.
                        Men jag ska inte bara klaga! Jag har ett annat förslag!
                        Du kan ju sätta en hel glasvägg framför pump och filter och bara ha en glipa i botten. Sen fyller du utrymmet med filter och lägger pumpen uppe på det. Och utblås med slang som dras över vattenytan, så vatten bara kan komma ut där uppe och inte in. Då kommer du få en enorm filtervolym, som i stort sett kan täckas helt med bakgrund!
                        Låter det bra?
                        Förstår du inte, så e det inte så konstigt. Fråga gärna mer om hur jag menar i så fall.
                        /Dahla
                        Kungsbacka

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          • November 2003
                          • 724

                          #13
                          Jag har en bit slang på alla mina pumphuvuden som går genom mattan och sen böjer sig mot ytan. Då blir det en jävla fart. Nackdelen med att ha ett horisontellt utblås är att du då kan erfara att gruset sätts i rörelse på bortre kortsidan. Hålet är cirka 15cm från ytan. När du har filterkammare skall du inte ha plaströr på pumpen som stoppas ner i filtermattan, utan pumpen skall ju sitta bakom mattan. Se bara till att inte insuget ligger mot mattan så att du inte utnyttjar hela mattans kapacitet. Det kommer du isåfall märka vid ett senare tillfälle då mattan blir smutsigare på ett ställe.

                          Sedan rekommenderar jag 10cm matta istället för 5cm. Det är lite skumt att du gjort den 25 bred med 5cm mattan? Mina är 20 breda med 10cm matta, och då är det gott om plats. Du tjänar inget på att ha större yta bakom mattan.
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Pjotr
                            • January 2002
                            • 567

                            #14
                            Zaphi: Jag har mitt utblås 10cm under ytan och det är bra fart på vattnet. Tänkte ha ett borrat rör på insuget nedstoppat <b>bakom</b> filtermattan förstås, så att det inte bara suger just där själva insuget är, utan blir mer utspritt. Sedan finns det förstås möjlighet att ha 10cm matta också, nu råkade jag ha 5cm matta hemma...
                            Kom gärna med fler synpunkter.

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              • November 2003
                              • 724

                              #15
                              Röret anser jag vara onödigt om du har insugen mer än 5cm från mattan. Vattnetflödet kommer fördelas jämt ändå.
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...