frigolit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marina
    • May 2002
    • 67

    frigolit?

    jag har ett nytt akvarium som står på ett akvariemöbel men jag har ingen frigolitskiva under, e det nödvändigt at ha en sån under eller klarar jag mig utan akvariet e 112l o nytt.

  • Micke J
    • August 2002
    • 277

    #2

    Tycker helt klart att du ska ha en frigolitskiva under akvariet.
    Dels för att jämna ut eventuella ojämnheter och på så sätt fördela belastningen.
    Se bara till så att den blir exakt lika stor som akvariet med eller utan aluminiumram.



    Kommentar

    • marina
      • May 2002
      • 67

      #3
      grejen e ju att dte e lite sent eftersom det numera e fullt med vatten, så e det nån fara eller kan jag ta det lungt?
      vad exakt e det som händer utan den, jag hörde nått om spänningar men jag förstår inte exakt`???

      Kommentar

      • Micke J
        • August 2002
        • 277

        #4
        Läs igenom dessa länkarna om frigolitens vara eller icke vara.




        Kommentar

        • Marcus23
          • April 2002
          • 46

          #5
          Om akvariet har en ram runt omkring så vilar ju själva akvariebehållaren på ramen och inte på möbeln vilket gör att en frigolitplatta inte gör någon nytta. Om ram saknas är det nog smart att ha en frigolitplatta under.

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            Marina, det finns två skolor inom området, den ena säger att man SKALL ha frigolit, den andra säger att INTE skall ha frigolit.
            Har man ett ramakvarium är nog behovet av frigolit tveksamt.
            Är det däremot helglas man har är det mer motiverat.
            Om det skulle ligga ett gruskorn under ett helglasakvarium kan det få ödesdigra konsekvenser, så då är det motiverat.

            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            • Ulf P
              • March 2002
              • 1615

              #7
              Så här har jag gjort med mina akvarium (och jag sover gott på natten):
              50 liter helglas: frigolit
              105 liter ramakvarium: ingen frigolit
              160 liter helglas: frigolit
              540 liter ramakvarium: ingen frigolit

              Det enda som alla verkar vara överens om är att helglasakvarium SKA ha frigolit under pga det som Karon nämner, ev. gruskorn under kan få tråkiga konsekvenser. Vad gäller ramakvarium får man väl lita på de personer som inger mest förtroende eller lära sig själv av de egna misstagen.

              mvh
              /Hasse

              ==================================
              http://och.nu/ciklid / http://och.nu/hasse
              //Uffe

              Kommentar

              • nettrax
                • February 2002
                • 790

                #8
                Själv har jag ingen frigolit under mina ram akvarier (100, 160 och 27 liter) men frigolit under mitt helglas på 37 liter.

                Mvh. Ninni
                Förhoppningsvis snart ägare till en röd tabby/vit crx kille

                Kommentar

                • olof
                  • July 2002
                  • 445

                  #9
                  Hej!

                  Ämnet diskuterades flitigt på AG för några år sedan. Klart är att frigolit inte är nödvändigt för ramakvarier. För helglas akvarier finns också en diskussion för eller emot. Skolan emot hävdar att frigoliten kan komprimeras vilket kan leda till att akvariets vikt inte fördelas optimalt. Kritikerna föreslår tex en nålfiltsmatta som underlag istället för frigolit.
                  Om man använder frigolit (vilket de flesta gör med gott resultat) bör man välja den tunnaste skivan som är 1 cm tjock.
                  En fördel med frigolit (oavsett om man har ramakvarium eller inte) är att den har mycket goda värme isolerande egenskaper.

                  Mvh

                  olof

                  Kommentar

                  • Ulf P
                    • March 2002
                    • 1615

                    #10
                    Och jag som trodde det var frigolit under ramakvarium som var det folk bråkade om. Med andra ord, inget är solklart ang. frågan om frigolit under akvarium. Fortfarande gäller att lyssna på de som man litar mest på eller skaffa sig egna erfarenheter.

                    Förresten, varför ska frigoliten vara max 1 cm tjock? Jag har ca 3 cm mjuk vit frigolit under det ena karet, ca 10 cm hård blå frigolit under det andra.

                    /Hasse

                    ==================================
                    http://och.nu/ciklid / http://och.nu/hasse
                    //Uffe

                    Kommentar

                    • Karon
                      • January 2002
                      • 3170

                      #11
                      Äsch, man tar det man har.
                      Skall man köpa är nog inte tjockleken kritisk, hade själv en skiva som var 25-30 mm tjock under ett 230-liters som står på en alu-bänk, men det var pga att det var det jag hade till hands, men det hade nog gott lika bra med 10 mm. Det är inte särdkillt snyggt med onödigt tjock skiva, och sedan tycker lillgrabben att det är ack så kul att peta ut frigolitsmulor. Iofs skulle jag kunnat sätta på en kantlist, men akvariet står f.n. tomt i avvaktan på beslut på om vi skall starta upp det igen (har bytt till större).
                      Sedan har jag ett 100-liters som står i en bokhylla där jag har samma frigolitskiva och skall man ha akvariet i en hylla som den, skall man nog inte gå ner i tjocklek (är glad att det gått bra hittills)

                      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                      Kommentar

                      • olof
                        • July 2002
                        • 445

                        #12
                        Hej!

                        Anledningen till att man inte ska ha tjockare än 1 cm. Anledning:

                        1 tänk att ditt akvarium är påväg att spricka på mitten, Har du en tjock frigolitskiva kan denna svikta in på mitten och ge utrymme för bottenglaset att sas brytas.

                        2 Du har en tung stenbumlig i ena hörnet av akvariet, frigoliten i detta hörn trycks ohop mer än den gör i andra ändan av akvariet, akvariet börjar således luta och spricker.

                        De flesta akvarier är förståss byggda med goda säkerhets marginaler. Vill man inte minska dessa marginaler menar jag att man absolut inte ska lägga tjockare skiva än 1 cm när man ställer upp ett akvarium. Sen tycker jag kanske det är lite överdrivet att riva ur gamla kar för den här saken den sammantagna erfarenheten verkar ju vara att det funkar ganska bra ändå.

                        Sammanfattning:

                        Tunnare frigolit = bättre hållbarhets marginal för ditt helglasakvarium

                        Mvh

                        olof

                        Kommentar

                        Arbetssätt...