filter - motstånd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjurstrom
    • March 2003
    • 233

    filter - motstånd

    jag har ett eheim ytterfilter som började låta irriterande. Tänkte att det var dags att byta rotorn. Gjorde det på en annan utombordare förra året, som var rejält nedsliten och då försvann oljudet helt.

    Men nu har jag flyttat ytterfiltret efter några förändringsprojekt och tillfälligt tagit bort utblåset (så att vattnet flödar ut direkt ur slangen ut i akvariet), ett sånt strilrör och nu låter det inget alls. Vad kan det bero på?

    Min teori är att det var för mycket motstånd innan. Vet att när jag provat att stänga kranarna med pumpen på så ökar rasslandet, vilket stödjer att det kan ha att göra med motståndet.

    Kan strilröret i så fall göra att filter pumpar mindre än vad de borde. har borrat upp hålen (och borrat lika många till), så de blev 2-3 gånger större i diameter på ett annat strilrör. Tyckte flödet blev mycket trevligare. Lugnt. böljande. Svärdsplantorna vajar sakta i mitt 375 sydamerikanska, där en inombordspump (1000 liter/h) är kopplad till det uppborrade strilröret.

    Andreas
    min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Kan strilröret i så fall göra att filter pumpar mindre än vad de borde.
    Helt klart är det så att strilröret stryper mängden vatten som passerar genom pumpen.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • bjurstrom
      • March 2003
      • 233

      #3
      citat:
      --------------------------------------------------------------------------------
      Helt klart är det så att strilröret stryper mängden vatten som passerar genom pumpen.--------------------------------------------------------------------------------

      Då blir det att borra upp de strilrör jag har. Känns som att slänga pengar i sjön att strypa utblåset. Konstigt att det är standard med strilrör med små hål som stryper pumpkapaciteten. Verkar inte alls smart.

      Andreas
      min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

      Kommentar

      • Rydström
        • February 2004
        • 107

        #4
        Alla är inte lika smarta!

        Kommentar

        Arbetssätt...