Hjälp med pump? =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Corona
    • September 2003
    • 241

    Hjälp med pump? =)

    Hejsan,

    Har ett problem med pumpen i mitt 50-liters där jag har Guppys.

    Det är en Fluval 1+ och den funkade utmärkt tills för ett par veckor sen.

    Nu "slammar den igen" jätteofta! Jag matar inte mer än innan, dvs varannan dag. Och i Akvariet bor 5 guppys.

    Först drar den ner på takten, det är inte mycket, men det syns om man tittar noga. Och sedan slammar den igen fullständigt!

    Det tar inte mer än max 4-5 dagar innan den slammar igen.
    Och det är ju inte bra att behöva rengöra pumpen hela tiden (tänker på bakterier o sådant)...

    Får kanske tillägga att pumpen är inte speciellt gammal heller... Den är bara 3-4 månader gammal =(

    Nu är frågan vad Ni tror: Är det helt enkelt något fel på min pump, eller har jag en för LITEN pump?

    Där är rätt bra drag i den (innan iaf) och jag vet inte om man skulle ha en starkare pump, för då är det kanske risk att fiskarna "åker karusell"??

    Tacksam för svar SNARAST! =)

    Mvh. Sara

    Man lär så länge man lever
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    #2
    har råkat ut för samma, brukar vara algblomningar orsakade av för mycket näring t.ex.
    eller när jag matat ancistrus med grönsaker...
    byt lite mer vatten än du brukar göra & se om det hjälper.. du kan även suga ur bottnen lite om det är för mycket skit där.
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

    Kommentar

    • Corona
      • September 2003
      • 241

      #3
      Tack för ett snabbt svar =) =)

      Alger har jag inte i det karet...
      Och jag har ingen Ancistrus i det heller (det har jag i det stora karet)

      Jag byter 30% av vattnet 1 gång/vecka + slamsuger "ovanpå" botten för att få med skiten som ligger ovanpå...

      Så då e de kanske pumpen som är kass dårå? =(
      Hur stort akvarium (hur många liter vatten) ska en Fluval 1+ klara?
      Jag fick veta att den skulle klara MER än 50 liter, men jag fick kanske fel info?

      Fler tips mottages tacksamt =)

      Mvh. Sara
      Man lär så länge man lever

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        algblomning & alger är inte samma sak.. jag har råkat ut för att filtret slammar igen av algbloming i karet, altså alger som "flyger" omkring, men inte alltid syns så bra. om filtret slammar igen så är det helt klart nåt som fastnar i det.
        Men, ett fluval1 har såpass liten filtermassa, så du behöver nog helst ett större filter till karet, även om det sprutar så det räcker ur filtret.
        en annan sak du kan testa är att rikta filtret mot ytan så du får mer ytcirkulation..det har faktist också hjälpt mig i liknande situation. dålig cirkulation + hög näringsnivå kan få vilket filter som helst att slamma igen.
        även om du matar med ett felaktigt foder t.ex. som gör att gödningsnivåerna ökar i karet.
        nu inriktar jag mig på att det är just näringsnivåer och algblomningar som är fel, men jag kan inte tänka mig nåt annat just nu, och har ju haft likadant själv.
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • Corona
          • September 2003
          • 241

          #5
          Förlåt JR... Läste viss lite snabbt innan... Läste bara Alger.. Glömde "blommning", vet ju att det är skillnad

          Jag har filtret så utblåset är precis under ytan, dvs det är en himla fart på ytan...

          Matar gör jag varannan gång med mygglarver och nästa gång med TetraMin...

          Vad tror du, ska jag prova att byta MER vatten varje gång (1 gång i veckan) eller kanske byta hälften så mycket TVÅ gånger i veckan istället?
          Och om jag ska testa ett annat filter, vad rekommenderas då månntro?

          Jag har inte haft detta problemet innan, så jag vet inte riktigt hur jag ska göra...

          Tack så mycket för hjälpen förresten
          Man lär så länge man lever

          Kommentar

          • gogar
            • November 2003
            • 365

            #6
            Har du originalfilterpatronen i filtret? Du kanske skulle prova byta till en grövre i sådana fall, då slammar inte porerna igen lika lätt. Bakterierna byggs upp bra ändå.
            Mvh Håkan
            - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

            Kommentar

            • Millie
              • August 2003
              • 293

              #7
              Är en Fuval 1+ för svag för ett 50-litersakvarium? Svar: ja! En Fluval 1+ är bara för akvarier upp till 45 liter, och min erfarenhet av Fluvalpumparna är att de är helt ok, men att man får inte gå över deras litergränser. Då är slammar filtret igen direkt, och dessutom är pumpen alldeles för svag.

              Själv har jag Fluval 1+, 2+ och 3+, och jag har testat runt dem i mina akvarier. I mitt 54 litersakvarium (som dock är tomt just nu), och testade jag att köra med en Fluval 1 ett kort tag, men det var helt värdelöst. Och då hade jag ändå väldigt lite fisk i akvariet. En 2+ däremot var helt utmärkt.

              Min åsikt är dessutom att Fluval 1+ är en väldigt svag och mesig pump. Jag tror inte att den skulle funka ens i ett 40 litersakvarium, så 50 är nog helt kört. Däremot har jag numera min Fluval 1+ i ett 12 liters akvarium där det bor ca 5 minismå playtyngel (ynglena byts ut hela tiden, de får bara bo i detta lilla akvarium de första veckorna, sedan flyttas de till ett större). Och jag tycker att min Fluval 1+ är helt lagom till detta 12 liters akvarium. Kanske aningen i starkaste laget för de små ynglen, men inte så att det är ett problem. Och det tycker jag säger rätt mycket om hur svag den pumpen är...

              En 2+ är mycket mer rejäl, så jag tycker att du borde försöka skaffa en sådan istället, då skulle nog dina problem försvinna. Inte för att jag vill framstå som om jag gör reklam för Fluval (för min del kan du gärna köpa något annat märke om du vill...), men jag vill tillägga att en bra sak med 2+ och uppåt är att man kan rikta utflödet från pumpen och ställa in det på svagare eller starkare. Tycker man att det är litet för starkt kan man alltså dels minska draget, dels rikta det mot rutan, vilket gör att det fortfarande kommer ner syre men att cirkulationen inte blir lika häftig. På Fluval 1+ går detta inte att göra.

              Kommentar

              • Corona
                • September 2003
                • 241

                #8
                Hejsan igen =)

                Tyckte det var lika bra att fortsätta på denna tråden istället för att öppna en ny...

                Refererar till det som har skrivits ovan;

                Nu har jag iaf varit o köpt en ny pump till 50-liters burken... En Aquael 1 (60-100 liter)
                Det ska väl kunna funka? Eller det blir kanske full "storm" i akvariet?

                *hmmm* iallafall så ska jag sätta i den imorron vid vattenbyte, nu undrar jag... Pumpen e ju HELT ny, dvs inga bakterier finns i filtret... Ska man göra ngt speciellt innan man kör i gång den? Ska man kanske tillsätta Nitrivec eller nåt sånt?

                Har även ett nytt köp på gång... Ett 35-liters akvarium som jag tänkte ha en kampfiskhane i... Skulle Fluval 1+-pumpen kunna funka i det karet tro?

                Vad tycker ni? Kul att få lite åsikter =)

                Mvh. Sara
                Man lär så länge man lever

                Kommentar

                • gigardt
                  • February 2003
                  • 772

                  #9
                  Gör inget vattenbyte när du sätter i pumpen,antingen gör du
                  vattenbyte och sätter i pumpen senare eller så sätter du i
                  båda pumparna och drar ned på flödet.
                  MVH Richard
                  600l Sydamerika(invånare se nedan)
                  7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
                  500l innedamm(Koi)
                  4500l Damm(Koi)
                  125l yngelburk
                  400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

                  Kommentar

                  • Karon
                    • January 2002
                    • 3170

                    #10
                    Är det fel på pumpen om den fylls med skit från vattnet i akvariet ?
                    Om den fylls med skit har den väl fyllt sin uppgift, om än den skulle vara underdimentionerad.
                    Man kanske skulle fundera över vart det kommer från, skiten alltså, eller....?
                    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                    Kommentar

                    • Berit
                      • February 2004
                      • 3

                      #11
                      Hei. La fluval1+ pumpen være i karet til den nye pumpen er innkjørt, så slipper du problemer med vannkvaliteten. Jeg har selv gode erfaringer med å innkjøre ny pumpe sammen med et innkjørt pumpe.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...