Laga belysningsramp, hur svårt är det?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina Falkestav
    • November 2002
    • 359

Laga belysningsramp, hur svårt är det?

Hej! Jag har två belysningsramper. Den ena har jag hittat och den andra där åtminstone ena röret fungerar köpte jag för en billig penning. På båda ramperna är "lysrörshållaren" (den lilla vita grejern som håller lysröret) sönder.Nu har jag alltså några fårgor:
    1. Går det att få tag på och byta sådnan vita hållare?

2. hur svårt och ev. farligt är det att göra det själv.

3. är det någon som har en beskrivning på hur en lysramp skall se ut innuti, så att man kan öppna själv och titta efter om det är något annat fel på ramperna och om det ev. är värt att ta dem till en elektriker eller elkunnig person och laga dem?

Tacksam för svar då jag är helt nybörjare på området!
    Nina
  • gogar
    • November 2003
    • 365

Delar finns säkert att få tag på.
    Men om du inte är säker på vad du gör tycker jag du ska be någon om hjälp. Det är egentligen inte speciellt svårt om man vet hur man ska göra.
    Men som sagt: Chansa inte utan be någon som kan om hjälp.
    Mvh Håkan
    - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

Kommentar

• Quartex
      • November 2003
      • 539

När min dubbelramp la av ringde jag till en elektriker som kom och lagade min. Tog honom typ 30 min att hitta och åtgärda felet. Kostnad : 150:-

Det där med el skall man bara pilla med om man kan det. Det är inte så dyrt att skaffa hjälp, och klart värt det då en ny ramp e betydligt dyrare.

Mvh Jesper
      To boldly go where no fish gone before!

Kommentar

• Nina Falkestav
        • November 2002
        • 359

nu har jag lyckats få loss "belysningdelen av rampen från "plats höljet" ( gud vad man låter löjlig när man inte vet vad saker heter!)Det var en stor del av arbetet tror jag ( rostiga skruvar fick tyvärr såga upp hålen, men det kan man väl borra nya eller bli den inte "säker" att köra då?) Så nu skall jag ta den till en elektriker för att se om det "bara" är att byta hållaren och vad det kostar att få det gjort, och sedan får jag bygga eller köpa ett nytt plast hölje. Håller med om att det känns abslout säkrast att ta den till någon som vet vad de sysslar med, jag ville bara veta om det var värt att ta den någonstans.
        Tack för svaren och håll tummarna för att det går vägen
        Nina

Kommentar

• Ulla
          • April 2002
          • 1163

Till min gamla skrangliga ramp köpte jag nya hållare, fick dem för 10 kronor paret hos elektrikern. De med glimtändare på är dyrare, men har inte kollat priset.
          Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

Kommentar

Arbetssätt...